Jumaat, 23 Ogos 2013

Bab 10-BIMA

Kata ustazah...
“Salah satu syarat untuk mencari hubungan yang diredhai ALLAH ialah dengan menjaga kemaluan. Jangan sesekali membiarkan kemaluan terjerumus ke lembah maksiat kerana hubungan antara suami isteri akan bermula daripada percintaan yang diredhai ALLAH. Sekiranya pasangan kekasih itu mencemarkan hubungan itu dengan maksiat maka bagaimana kita akan dapat keredhaan ALLAH? Jagalah kemaluan kamu kerana itu adalah lubuk nafsu. Manusia akan hilang kewarasan kerana lubuk nafsu itu.”


Ogos 2000
“Tolong...!!!” jeritan itu kedengaran jelas berselang seli dengan bunyi tawa beberapa lelaki. Masing-masing berkumpul mengelilingi gadis itu. Masing-masing keseronokan bagaikan menyaksikan sarkas.
Aku terus menyaksikan di sebalik rimbunan semak samun. Untuk melarikan diri aku amat takut dan untuk membantu apatah lagi. Aku hanya terpaku di situ mendiamkan diri dan memandang perbuatan jahanam lima lelaki itu beberapa orangnya sempat aku kenali wajahnya. Salah seorangnya adalah Zaki anak kepada Pakcik Zamberi. Rumahnya tidak jauh daripada rumah ku.
“Tolong jangan buat aku macam ni!!! Apa dosa aku pada korang??” soalan itu seperti kedengaran seperti sang perempuan itu sedang benar-benar tersiksa. Namun bagi lelaki-lelaki bajingan itu hanya satu jenaka kepada lelaki-lelaki itu. Mereka terus tertawa dan keseronokan melihat gadis yang tidak berdaya itu. Semakin gadis itu meminta tolong semakin bermaharaja lela iblis di hati mereka.
Ha! Ha! Ha! Ha! Mereka berlima terus ketawa suka sedangkan Syuhadah meronta-ronta untuk melepaskan diri. Sebahagian tubuhnya sudah tidak berpakaian dan begitu juga dengan lelaki-lelaki itu.
“Jangan!!!!! Tolonglah!!!! Ya ALLAH....!!!” Syuhadah menjerit kuat. “Jangan!!!!” semakin lantang jeritan Syuhadah. Esakannya bergema di segenap belukar itu.
“Diam!!!” jerkah sang lelaki keras. Lelaki yang lain ada yang menahan tangan si gadis ke tanah dan dua lagi lelaki membuka kedua-dua kaki gadis malang itu agar mudah temannya menjadi orang yang terkutuk.
“Jangan, Zaki!! Jangan buat aku macam ni. Apa dosa aku pada kau!!!” dalam jeritan itu sang gadis merayu secebis perikemanusiaan lelaki itu. Namun seketika kemudian jeritannya terkulum kerana mulutnya ditutup oleh teman Zaki.
“Aku ajak buat elok-elok kau taknak! Kau caci aku macam anjing. Sekarang kau rasa sendiri!” bentak Zaki kasar.
Aku terus memandang dengan deraian air mata. Aku teresak di dalam senyap dengan tangan yang menekup kuat mulut kerana aku bimbang jika esakan ku terlepas dan akhirnya mereka mengetahui kewujudan aku di situ. Namun melihat bagaimana gadis itu diperlakukan oleh lima lelaki itu hati ku amat tersiat diantara kepiluan, kengerian dan ketakutan yang teramat sangat. Hanya lelehan air mata sahaja yang dapat mengambarkan betapa tersiksanya aku melihat Syuhadah diperlakukan seperti binatang. Aku benar-benar mahu membantunya tetapi aku ketakutan. Aku hanya sendirian sedangkan lelaki itu ada lima orang untuk aku kalahkan. Jadilah pengecut yang terketar-ketar bersembunyi di celahan semak itu sedangkan Syuhadah memerlukan aku untuk membantunya daripada disiksa tanpa belas kasihan oleh lelaki-lelaki itu. Mereka bergilir-gilir memperlakukan Syuhadah seperti binatang.
‘Aku pengecut!’ hati ku meraung sekuatnya.
Alangkah bajingannya mereka kerana ada di antara lima lelaki itu aku kenali. Ada yang sekampung dengan kami dan kami saling mengenali selama ini. Tergamaknya dia menganiaya Syuhadah seperti itu. Aksi jijik serupa binatang itu tidak sanggup ku pandang lagi. Aku menggigil di situ dengan mata yang dilindungi oleh kedua-dua tangan ku.
Tangisan Syuhadah semakin perlahan. Lolongannya juga sudah kelayuan. Hanya erangan suaranya yang sedang kesakitan kedengaran. Namun erangan itu juga semakin lama semakin tenggelam hingga penghabisannya Syuhadah diam kaku di situ.
“Wei!! Dia mati ke?” soal salah seorangnya.
“Entah!” jawab entah siapa di antara mereka.
“Biar dia mati. Kalau dia hidup nanti dia bocorkan rahsia kita pada orang..” itu suara Zaki yang aku kenali.
“Blah la woi!! Mampus kita kalau ada orang nampak!” aku sempat terdengar nada kegelabahan salah seorang dari mereka.
Tidak sampai seminit kesemua mereka mengenakan semula seluar dan melarikan diri meninggalkan Syuhadah di situ. Selepas aku yakin lima lelaki itu sudah melarikan diri barulah aku keluar dari tempat aku bersembunyi. Aku terus menerpa kepada Syuhadah untuk membantunya. Tetapi sebaik sahaja aku memangkunya aku dapati dia sudah kaku. Matanya tetap terpejam walaupun aku terus memanggilnya.
“Syuhadah!!” aku menggerakkannya lagi. Namun dia terus kaku.
“Syuhadah, bangun!! Jangan buat aku macam ni. Aku minta maaf..” rayu ku dalam kekalutan. Namun rayuan ku tidak merubah apa-apa. Mata Syuhadah tidak terbuka sedikit pun. Tanpa dapat ku tahan kesedihan ku aku menangis mengongoi di situ. Jasad kaku itu aku pangku dengan deraian air mata. Aku tahu Syuhadah mungkin sudah tiada. Alangkah peritnya untuk aku menelan hakikat itu. Syuhadah dalam kesusahan dan aku bacul membiarkan dia disitu tanpa membantunya. Aku hanya menyaksikannya.
Aku bacul!
Aku pengecut!
Aku tak berguna!

“Syuhadah!!” aku meraung sekuat-kuat hati ku. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan