Rabu, 21 Ogos 2013

Bab 4-BIMA

Di tingkat bawah bangunan agensi itu aku bertemu dengan Max. Dia duduk bersembang dengan gadis penyambut tetamu di lobi pejabat itu. apabila menyedari aku sudah tiba dia segera bertanya. “Dah ambil cek ke?”
Aku hanya mengangguk sambil melayangkan cek yang masih berada di tangan ku itu. “Kayalah kau sekarang ya? Jom balik. Aku pun dah takde kerja ni. Kita lepak kedai Barakah nak?” ucap Max bersama pelawaan itu. Aku terus mengangguk akur dengan hati yang senang.
Di dalam kereta kami lebih banyak berbual tentang perkara yang remeh temeh. Max lebih senang bercerita tentang kekasihnya dan aku juga mula tertarik untuk mengetahui sedikit sebanyak tentang latar belakang gadis yang bernama Rita itu. Tanpa sedar kami akhirnya tiba di tempat biasa kami melepak. Di situ aku memilih untuk memesan makan tengahari memandang aku masih belum makan. Sementara menunggu bangla kedai itu membawakan nasi kandar yang ku pesan aku menghirup sedikit demi sedikit nescafe tarik yang masih panas.
“Apa Bernice cakap dengan kau tadi?” soalan Max itu terus menerpa ke gegendang telinga ku saat aku ralik meniup air itu. Perbuatan ku itu terus terhenti dan wajah Max ku pandang.
“Dia offer aku jadi anak ayam dia. Tidur dengan Jeremy semalam dapat sepuluh ribu..” kata ku. Spontan terbeliak mata Max mendengar itu. Reaksi yang entahkan dibuat-buat atau memang dia tidak tahu yang Bernice cuba memerangkap aku.
“Habis tu kau kata apa dengan dia?”
“Aku cakap tak naklah! Aku bukannya pelacur kelas atasan!”
Max terdiam seketika. “Melampau betullah Bernice ni..” degusnya setelah berdiam seketika. Aku hanya tersenyum sedikit. Baru kau tahu dia tu melampau? Bisik hati ku mengejeknya dalam diam. Selama ini dia tahu perbuatan terkutuk Bernice itu namun dia hanya diam sahaja. Mungkin kerana dia hanya makan gaji jadi dia tiada hak untuk menegur atau dia sendiri pun menumpang tuah sama.. siapa tahu?
“Jadi yang kau berlama-lama dengan dia tu apa lagi dia cakap dengan kau? Dia tak marah ke kau tolak Jeremy tu?” tanya Max lagi.
“Dia marah tu taklah. Tapi adalah dia takut bila aku ugut nak report polis kalau dia terus buat aku macam tu. Lepas tu dia nasihatkan aku supaya jangan sia-siakan peluang baik ni kalau nak jadi model antarabangsa. Salah oranglah dia bercakap! Dia ingat aku ni budak hingusan agaknya. Lagipun aku memang takde impian nak jadi model antarabangsa lagi. Aku nak stay kat sini aja,” jawab ku tanpa memandang Max.
“Kau baik-baik sikit dengan Bernice tu. Dia tu memang macam tu. Bukan kau aja yang dia offer macam tu tapi ramai lagi. Jeremy tupun bukan dengan kau aja dia dah buat macam ni. Semua yang cantik kat mata dia semuanya dia sapu. Cuma dengan kau dia tak dapat sebab kau ni liat sikit,” komen Max perlahan.
“Aku ingat kau pun sama macam diorang?” sindir ku kepada Max. Max terus memandang ku. Tetapi tidak pula dia marah atau terasa dengan sindiranku itu.
“Kita kena pandai jaga diri dengan orang macam ni. Aku tak ganggu kerja dia sebab tu dia senang dengan aku. Tapi kau tu memang dah menarik minat dia semenjak mula kau kerja dengan dia waktu kau nak ke Ireland dulu. Cuma waktu tu kau nak sambung belajar sebab tu dia tak berani nak kacau kau lebih-lebih. Kau ingat siapa yang nak sangat kau sambung kontrak kat sini kalau bukan si Bernice tu? Dia memang dah lama nak kau sebab dia anggap kau ada potensi besar dan boleh bagi duit pada agensi dia..” terang Max jujur.
“Dan kau pun sokonglah tindakan dia tu?” ucap ku dengan rasa jengkel.
“Aku kawan kau. Selagi aku boleh jaga kau aku akan buat, Rina. Kau ingat aku suka ke dia buat orang macam tu? Aku ni cari makan. Tapi kalau boleh janganlah sampai aku bermasalah..” jawab Max pula. Wajah ku dipandang lama olehnya.
“Jadi kau anggap tindakan aku menolak Bernice tu bagi kau masalahlah?”
“Bukan macam tu. Tapi kali ni dia tak dapat dia akan cuba lagi. Itu dia punya perangai yang aku kenal. Kau kena hati-hati dan pandai jaga diri kalau kau nak selamat..” pesan Max lembut. Apa yang aku dengari kali ini kata-katanya itu kedengaran ikhlas.
Aku terus terdiam mendengar kata-kata Max itu. Lama aku berfikir sehingga nasi yang aku pesan dihidang oleh mat bangla kedai Barakah itu. Melihat hidangan sudah tiba persoalan mengenai Bernice hilang serta merta. Sesuai dengan perut yang sudah berkeroncong makanan itu ku jamah tanpa berbual lagi dengan Max. Restoran Barakah ini sememangnya bukan hanya menyediakan roti canai yang enak tetapi juga nasi kandarnya. Kari lembunya sememangnya bertepatan dengan selera ku. Sebenarnya aku bukannya suka sangat dengan masakan utara ni tetapi yang di kedai ini memang aku suka. Makan hari-hari pun aku lalu.
Namun dalam pada aku sedang berselera menikmati makanan tiba-tiba aku terpandang lagi lelaki yang suka merenung ku itu. Dia sedang berdiri di hadapan kaunter seperti sedang menanti sesuatu. Apabila pandangan ku terhala kepadanya dia terus mengalihkan pandangan. Meluat aku melihat gelagat lelaki itu. Tadi pandang.. bila kita pandang dia, dia buat-buat pandang tempat lain pulak! Protes hati ku geram. Setelah membuat pembayaran lelaki itu berlalu bersama dengan sebuah plastik bag yang mengandungi bekas polistrin. Aku mengagak dia baru selesai menapau nasi di kedai itu. Pelik! Di mana dia tinggal? Selalu benar aku melihat dia di sini. Apa yang dia buat? Kenapa setiap kali kami bertemu dia tidak akan melepaskan peluang memandang aku? Aku kenal dia ke sebelum ni? Rasanya tak kenal!

Ah! Pedulilah.. lantaklah dia nak buat apapun. Bukannya kedai ni aku yang punya. Dia nak datang seratus hari sekali pun apa kena mengenanya dengan aku! getus hati ku mula geram dengan diri ku yang senang benar memikirkan tentang lelaki itu. Pergi matilah dengan dia!


Sireh pulang ke gagang..
Hari ini aku memang lapang sekali kerana aku tidak terikat dengan mana-mana pertunjukkan. Jadi setelah selesai mengemas rumah sewaan aku hanya melepak menonton tv sahaja tengahari itu. Hari itu aku hanya sendirian di rumah kerana Max ada kerja di tempat lain dan yang lain pula berkerja seperti biasa. Mungkin petang atau malam barulah mereka pulang. Bosan dengan rancangan tv yang tidak menarik aku akhirnya terlelap di ruang tengah itu. Aku hanya terjaga apabila dikejutkan Boy setelah dia pulang dari kerja.
“Woi perempuan! Kau ni sedap aja membuta. Jeles aku tengok kau ni. Orang lain kerja tapi kau free. Orang lain belum gaji tapi kau sentiasa kaya..” aku dikejutkan dengan jerkahan Boy itu.
Aku terpisat-pisat bangun dari tidur ku apabila deria ku diterjah lantunan suara yang meninggi tiba-tiba itu. Berkali-kali aku gosok mata yang terasa pedih. Tidak tahu sudah berapa lama aku terlelap di sofa itu. Saat aku perhatikan sekeliling hanya Boy yang aku nampak di ruang tamu itu. Dia duduk di sofa lain sambil membuka stokingnya. “Kau baru balik ke?” soal ku agak lemah. Masih dikuasai kantuk yang masih melekap di mata.
“Yelah.. takkan baru nak pergi. Dah petang ni kau tahu? Kau membuta kat sini dengan skirt singkat macam tu lepas tu pintu depan tu tak kunci. Kain kau tu terselak kau langsung tak sedar. Kalau orang masuk sini sia-sia aja kau kena rogol. Nanti tak pasal aku kena temankan kau pergi balai polis pulak..” Boy meneruskan ‘kemerapuannya’ sambil tergelak.
Aku mendecit geram mendengar bicaranya itu. Kurang ajar punya Boy! “Grill tu aku kuncilah..” desis ku dalam mamai yang masih bersisa.
“Memanglah kau kunci grill tapi pintu tu kau tak tutup. Pagar depan tu pun tak kunci. Kalau orang masuk ke halaman rumah ni sedap diorang tengok kau tidur kat depan ni dengan pakaian kau yang macam ni. Kau ingat setakat pad lock tu orang tak boleh bukak ke? Apalah kau ni, Rina. Kalau aku lelaki memang aku dah rogol kau tadi. Seksi sangat..” ucap Boy sambil tersengih memandang ku.
Geram dengan jenaka yang tidak kena tempat itu aku menjeling sepupu Max itu. “Kau nak rogol aku pakai apa?” ejek ku geram. Dia pun perempuan macam aku ada hati dia mahu melakukan perkara itu kepada ku. Tidak sedar diri agaknya perempuan ini!
Boy tergelak kecil. “Kau dah makan?” soal Boy kemudian.
Aku hanya menggeleng.
“Kita pergi Barakah nak tak? Aku macam dah lapar ni..” ajak Boy.
Mendengar nama kedai itu aku segera teringatkan kelembutan roti canai dan kesedapan kuah karinya. Sesuai dengan perut yang masih belum diisi dan kegilaan kepada roti canai buatan penebar roti dari India di kedai itu aku lantas mengangguk.
“Pergilah mandi. Aku pun nak mandi dulu..” putus Boy setelah melihat anggukan ku.
Kami segera berpisah arah. Dia ke biliknya dan aku ke bilik ku. Selesai mandi aku memilih untuk mengenakan seluar pendek separas lutut jenama Padinni Authentic dan sehelai t’shirt body haging juga dari butik yang sama. Rambut panjang ku yang sedikit ikal di hujung itu ku biarkan lepas kerana masih belum kering sepenuhnya. Sempat aku kenakan secalit pewarna bibir dan bedak padat sebelum melihat diri ku semula di cermin. ‘Alah! Setakat nak ke kedai mamak buat apa nak make up sangat? Bukannya aku nak menggoda bangla kat kedai tu..’ bisik hati ku. Setelah selesai bersiap aku lihat Boy sudah berada di luar rumah sambil menyedut batang rokoknya. Rambutnya yang disapu krim rambut kelihatan berkilat. Apabila berdiri di sebelahnya bau krim rambut itu benar-benar menyengat deria ku. Berapa kilolah diletaknya krim rambut itu dikepalanya? Sempat lagi hati ku menyoal sendiri.
Melihat aku sudah bersedia Boy terus melangkah meninggalkan halaman rumah itu. Aku sempat memeriksa telefon bimbit ku sementara menunggu Boy mengunci pintu pagar. Beberapa jam tidak duduk berdekatan dengan gadjet itu aku dapati ada beberapa kali panggilan masuk yang tidak ku jawab dari nombor yang tidak aku ketahui siapa pemiliknya. Dan ada juga sms yang tiba kira-kira dua jam lalu menanya tentang khabar ku.
“Kau tahu ke siapa punya nombor ni?” aku unjukkan Boy telefon ku meminta dia mengenal pasti siapa si pemilik yang menelefon ku berkali-kali itu. Mana tahu dia kenal dengan nombor itu. Boy hanya menggeleng sahaja setelah meneliti nombor itu. Menyedari aku tidak mengenali si pemilik nombor aku memilih untuk membiarkannya sahaja. Malas aku mahu membazirkan masa untuk menelefon semula.
Setiba di restoran Barakah aku lihat kawasan luar sudah dipenuhi oleh meja yang sudah dibuka oleh pekerja-pekerja restoran. Seperti kebiasaannya aku dan Boy memilih untuk duduk melepak di kawasan luar yang sebahagiannya sudah dipenuhi oleh kaum Adam. Aku juga lebih suka duduk di luar kerana hidung ku alah dengan asap rokok. Boy pula memang seorang perokok yang tegar.
Namun sebaik sahaja aku tiba aku sudah merasa tidak selesa apabila diri ku diperhatikan oleh kebanyakan pemuda-pemuda di situ malah apabila aku duduk ada terdengar siulan nakal mahu menarik perhatian ku. Setelah duduk sementara menanti kedatangan bangla si pelayan aku terdengar pula siulan nakal itu datang dari meja yang paling hampir dengan ku. Aku buat-buat sibuk menelek telefon ku namun mulut ku menyumpah perlahan. “Jantan sial! Kurang ajar! Tak tahu orang datang nak makan agaknya! Hilang selera aku nak makan..” betapa bencinya aku dengan kelakuan lelaki persis itu. Tidakkah lelaki sedar yang wanita lebih menyukai lelaki yang bersopan di hadapan wanita dan bukannya yang menunjukkan kelaku seperti itu.
“Buat tak tahu aja..” nasihat Boy perlahan. Cuba menenangkan aku yang sudah tidak selesa. Dari riak wajahnya dia juga tidak selesa namun dek kerana kami sedang lapar terpaksalah kami menahan sabar. Jika tidak saat itu juga aku sudah mengajaknya berambus dari situ!
Tetapi seketika kemudian apabila menyedari kedatangan bangla pelayan aku mula mengangkat pandangan kepada lelaki itu. Lelaki itu tersenyum kepada ku dan aku membalas kerana kami sudah mengenalinya semenjak mula menjejakkan kaki ke restoran ini.
“Makan apa, adik manis?” soal mamat bangla itu.
“Macam biasa..” jawab ku dengan memaksudkan roti canai kosong dengan kuah kari dan nescafe tarik kegemaran ku. Setelah mendapat pesanan Boy lelaki bangla itu berlalu. Saat itu apabila pandangan mata ku yang tadi telah dihalang oleh tubuh bangla yang berdiri di hadapan meja itu mula terkesan seorang lelaki yang duduk sendirian. Lelaki itu yang duduk menghadap ke arah meja ku itu sedang memandang ku. Lama pandangan mata ku bertaut kepadanya dan dia juga enggan mengalihkan pandangannya dari menjamah wajah ku. Berdetak hebat dada ku kerana wajah lelaki itu benar-benar mengingatkan aku kepada hero drama tv kesukaan ku iaitu Hawaii Five 0 yang disiarkan di saluran AXN. Pelakon lelaki itu adalah pelakon kelahiran Carribien yang bernama Alex O’loughlin. ‘Alamak hensemnya. Putera raja ke ni? Atau orang bunian..” detik hati ku yang tiba-tiba terusik.
Aku tunduk dan mengerling Boy di sisi ku. “Boy, mamat yang duduk dekat dengan tangga tu hensem gilalah. Sejibik macam muka Steven Macgareth..” gumam ku perlahan. Tetapi seketika kemudian aku mula tersedar. Semenjak bila pula aku suka memberi perhatian kepada lelaki biar sehensem mana pun lelaki itu? Adakah kerana dia seiras Steven Macgareth maka aku mula memberi perhatian kepada dia? Oh! Tidaklah..
Boy terperasan aku berkata sesuatu kepadanya lantas mendekatkan dirinya kepada ku. “Kau kata apa?” soalnya dengan mimik bagaikan orang pekak.
“Mamat yang duduk seorang dekat dengan tangga tu tengok aku..” balas ku menukar kenyataan ku.
Boy memandang ke arah yang aku maksudkan. Riak wajahnya segera berubah apabila melihat lelaki yang aku maksudkan. Kemudian dia kembali memandang ku. “Kau suka lelaki tu ke? Lelaki ni bukannya boleh percaya. Kaukan tak suka lelaki?” katanya tidak senang. Ada sebahagiannya seakan mengingatkan aku dengan pendirian ku selama ini. Mata Boy memandang lagi lelaki yang memandang sahaja kami di situ. Aku diam lantas memandang ke arah lain. Ya! Memang aku benci lelaki. Lelaki ni bukannya boleh dipercayai. Setakat ini aku belum lagi diketemukan dengan lelaki jenis itu. Yang ada hanya yang bersiul nakal seperti tadi. Kalau yang tidak begitu tampan seperti Jabar juga tidak boleh dipakai apatah lagi yang tampan seperti itu?
“Kau cantik sangat sebab tu semua lelaki pandang kau. Kau pakai simple macam ni pun ramai nak pandang kau..” komen Boy. Dia tersenyum sambil merenung ku yang memandang ke arah jalan enggan memandang ke arah lelaki itu.
“Nanti aku pakai macam pengemis. Sure takde sape nak nak pandang aku..” komen ku hambar. Boy atau nama sebenarnya Anita hanya tergelak. Meluat benar aku dengan keadaan yang aku alami saat ini. Meluat mengenangkan siulan nakal lelaki-lelaki sebentar tadi. Meluat dengan renungan tidak henti-henti lelaki itu. Bukan itu yang aku mahukan dari seorang lelaki. Eh! Aku mahukan lelaki ke? Tadi bukankah aku katakan yang aku bencikan lelaki? Ya! Mungkin aku bencikan lelaki kerana kisah lalu ku itu tetapi masih terselit sedikit ruang di dalam diri ku yang mahukan kehadiran seorang lelaki yang baik untuk ku. Namun sayangnya aku masih belum boleh memacakkan sebuah tugu yang dinamakan tugu kepercayaan dalam diri ku buat mana-mana lelaki yang pernah menghulurkan salam perkenalan. Fobia ku masih menebal.
Sementara menunggu makanan tiba aku benar-benar tidak selesa apabila mata ku berkali-kali terpaksa menadah renungan lelaki itu. Sudahlah si Boy ini tidak habis-habis menyalakan rokok sehingga pedih mata ku dibuatnya. Hidung ku sudah mula gatal mahu terbersin. Semakin terderalah perasaan ku dengan keadaan sekeliling. Yang peliknya.. lelaki itu, dia tidak bersiul nakal seperti yang lain. Dia tidak berkelakuan kurang ajar. Dia hanya tenang memandang dan dia memang tampan tetapi entah kenapa aku sengaja menunjukkan kepadanya yang aku langsung tidak teruja dengan renungannya itu malah aku benar-benar benci melihat dirinya. Setiap kali kami berpandangan aku sengaja menjelingnya bagi menunjukkan kesombongan ku kepadanya. Tetapi dia hanya tenang sahaja dengan sedikit senyuman terukir di bibirnya.
Aku benat-benar tidak senang setiap kali melihat dia memerhatikan aku. Mengapa dia hanya duduk di sana dan memerhatikan aku? Aku benci lelaki! Tidak kisahlah siapa lelaki itu. Tidak kisahlah jika dia seiras dengan pelakon lelaki idaman ku. Persepsi ku masih sama. Lelaki hanya pemusnah hidup wanita. Sama seperti Zaki, Jabar, pak uda, Jeremy dan entah siapa-siapa lagi . Semua lelaki sama sahaja. Hanya tahu mengambil kesempatan di atas kelemahan kaum yang lemah seperti aku. Lelaki hanya tahu menabur janji palsu untuk memperdayakan wanita. Lelaki hanya menjadikan wanita sebagai pemuas nafsu! Dan lelaki itu.. dia sama sahaja seperti lelaki lain. Jika tidak mengapa dia asyik memandang aku? Ahhh! Semua lelaki hanya memeningkan kepala ku sahaja..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan