Rabu, 21 Ogos 2013

Bab 3-BIMA

Empat bulan kemudian..
Suasana hiruk pikuk di dalam kawasan pusat hiburan itu benar-benar melemaskan aku. Bosannya!!! Hati ku menjerit lantang melawan kebisingan musik penthau di dalam kelab itu. Lagak dan aksi teman-teman aku perhatikan satu persatu. Mereka asyik bergoyang di tempat duduk masing-masing mengikut irama. Namun jiwa ku tidak mencair untuk mengikuti keseronokan itu. Lalu aku terperosok di sofa itu sendirian melayan diri yang kebosanan. ‘Mengapa aku mesti ikut mereka?’ sekali lagi hati bertanya. ‘Mengapa aku tak balik saja tadi? Dapat juga berehat di rumah. Inilah padahnya kalau takde pendirian sendiri..’ desis hati ku sendiri. Kebosanan kian melanda diri. Tempat yang dinamakan kelab tempat untuk berhibur ini langsung tidak mampu menghiburkan aku.
“Darina, come... enjoy this moment, darling..” ajak Bernice pemilik agensi model tempat aku dan model-model lain bernaung. Sekalian itu pandangan Max terhala kepada ku. Dia mengangkat gelas beernya kepada ku seakan mempelawa aku untuk menikmatinya. Namun aku balas dengan gelengan dan senyuman hambar.
“Dia tak minumlah, bos..” kata Max kepada Bernice. Kata-kata Max itu membuatkan Amanda, Fahiman, Russel, Darius, Shasha dan beberapa gadis yang tidak aku kenali yang juga model di bawah naungan agensi milik Bernice mula memandang kepada ku. Namun seketika kemudian mereka kembali dengan meneguk minuman keras di hadapan mereka tanpa menghiraukan aku yang duduk terperosok di sofa itu. Mungkin malas melayan aku yang kerap moody kebelakangan ini. Sikap mereka itu tidak aku pedulikan. Tetapi yang paling aku peduli ialah pandangan mata lelaki bernama Jeremy James yang merupakan designer terkenal itu benar-benar membuatkan aku berbulu. Senyumannya tidak langsung ku balas kerana aku menganggap aku tidak lagi perlu melayan miangnya kerana pertunjukkan sudah selesai. Dia bukan lagi dikira sebagai klien agensi Bernice. Urusan ku dengannya sudah selesai dan aku tidak perlu menjaga hatinya lagi. Ahh!! Aku muak menengok muka kau, jantan! hati ku menjerit sendiri.
“But you still can dance. Come, asks someone to dance with you. Have fun, Darina..” kata Bernice agak kuat kepada ku. Aku hanya diam enggan menjawab kepada wanita awal lima puluhan itu walaupun perasaan jengkel kian melaut kepadanya. Tak sedar diri! Cemuh hati ku kepada Bernice pula. Dia memang pemilik agensi model tetapi dari apa yang aku tahu ada khabar angin mengatakan dia juga menjual model kepada VVIP yang laparkan wanita-wanita cantik. Dia mendapat sedikit habuan dari aktiviti itu.
“I can dance with you, if you want..” pelawa Jeremy dengan senyuman. Masih tidak reti bahasa mahu terus memikat ku.
“No thanks..” pantas aku menjawab. Terus pandangan ku halakan ke arah lain kerana aku benar-benar tidak suka dengan renungannya itu.
Max lantas mengubah kedudukannya ke sebelah ku bersama dengan gelas beernya. Dia juga bagaikan kera terkena belacan.. bergoyang mengikut kehendak lagu. Semakin berbulu mata ku melihat kelakuan Max itu. “Rina, sportinglah sikit. Muka masam aja? Kita datang sini nak seronok. Kau pulak monyok aja. Aku dah ajak Remy datang sini. Kejap lagi sampailah..” ujar Max cuba menceriakan aku yang kebosanan.
“Aku nak baliklah..” keluh kuat kepada Max.
“Alah!! Kita baru datang kau dah nak balik.. relaxlah dulu.”
“Aku penat. Aku nak rehat. Korang nak celebrate.. celebrate ajalah. Aku nak balik. Aku takde mood nak duduk sini lagi,” kata ku hambar. Keletihan setelah menyelesaikan satu pertunjukkan fesyen sebentar tadi masih ku rasakan biarpun majlis pertunjukan sudah berjam-jam berlalu. Menyesal pula kerana bersetuju dengan ajakan Max yang mahu aku mengikut mereka meraikan kejayaan pertunjukan sebentar tadi. Kata Max ini demi untuk menjaga hubungan baik agensi dengan pereka terkenal itu. Siapa tahu ada show lain yang akan dihulurkan kepada kami nanti.
“Alah! Lepas balik ni kau boleh tidur sampai esok petang, Rina. Esok kau bukannya ada show. Malam ni kita enjoy dulu. Kau pun takkan taknak celebrate show tadi tu. Bos nak belanja ni. Bukan selalu macam ni..” kata gadis pengkid berketurunan Bidayuh itu. Dia merupakan pembantu Bernice yang menguruskan model-model pertunjukkan dan dia juga yang bertanggung jawab mencari tawaran projek untuk agensi.
Aku memandang Max tajam. Geram kerana dia memang tidak tahu bahasa. Tetapi bila difikirkan aku datang dengan Max aku mula merasakan aku sudah tiada pilihan lain lagi selain menunggu mereka di situ. Kerana jika Max masih enggan pulang, dengan apa aku nak balik nanti? Teksi? Oh! Tidak...
Mata ku menangkap aksi Bernice dan Jeremy yang saling berbisik. Bernice sempat ketawa kepada bisikan lelaki pertengahan tiga puluhan itu. Kemudian dia menepuk-nepuk paha lelaki itu seolah-olah memberi semangat. Kemudian lelaki berbangsa cina itu bangung mendekati aku dan Max. Tiba-tiba tangan kanannya dihulurkan kepada ku.
“Come.. dance with me..” ajaknya.
“No! I don’t want to dance. I tak pandai..” kata ku enggan. “You ajak Amanda ke.. Shasha.. atau yang lain tu. Diorang mesti pandai menari,” ujar ku mahu mengelak dari lelaki itu. Pandangan ku halakan kepada model-model wanita yang lain namun semuanya sibuk dengan keseronokan sendiri.
“But I want to dance with you. Marilah.. ini lagu favourite I,” Jeremy berkata dan tangan ku terus dicapainya. Langsung tidak berminat dengan cadangan ku. Aku yang tidak menyangka dia akan bertindak seperti itu terpaksa juga mengikutinya ke lantai tarian. Sempat aku tangkap lirikan mata Bernice yang seolah-olah memberi peringatan kepada ku agar tidak biadap kepada kliennya itu.
Di lantai tarian ada beberapa pasangan berpelukan sambil menari mengikut irama jazz itu. Masing-masing asyik dengan rentak perlahan itu sambil menggerakkan badan mengikut irama. Aku pula? Seperti orang bodoh yang tidak tahu apa yang harus dilakukan. Selebihnya perasaan ku amat tidak senang apabila lelaki cina itu memaut pinggang ku dan aku ditarik sehingga rapat ke tubuhnya. Jeremy terus meletakkan tangan ku di atas bahunya. Lelaki itu tersenyum senang sambil merenung ku lunak. Biarpun aku cuba mengelak pandangannya berkali-kali namun akhirnya bola mata ku tetap singgah di wajah lelaki itu. Tetapi pelik! Takde pula aku terasa nak terjatuh cinta pada dia?
“You’re so beautiful. So sexy...” desah sang lelaki dekat di telinga ku.
Aku hanya mampu membalas pujiannya itu dengan senyuman tawar. Dalam keterpaksaan aku akur apabila diri ku dibuai ke kanan dan ke kiri mengikut rentak lagu. Usapan tangan kasarnya dibelakang ku membuatkan aku semakin merasa tidak senang. Aku merasa amat tidak selesa dengan perbuatannya itu. Mengapa aku biarkan dia berbuat seperti ini kepada ku? Mengapa aku biarkan dia menyentuh ku? Mengapa aku tidak menolak sahaja? Tidak boleh! Kerana dia klien kepada agensi tempat aku mencari duit aku terpaksa merelakan perbuatannya meraba ku sesuka hatinya.
“Can I send you home tonight?” bisik sang lelaki lagi. Lebih lembut dari tadi. Wajahnya begitu dekat dengan ku.
Aku menggeleng. “No, thanks. I balik dengan Max..” balas ku sekalian itu aku memandang ke arah lain.
“I boleh cakap dengan Max kalau itu yang you nak. I hantar you?” bisiknya lagi sambil terus menadah wajahnya itu pada pandangan mata ku. Apa yang terlukir diwajahnya saat itu ialah dia benar-benar mengharap agar aku menuruti permintaannya itu.
“Takpelah. I taknak susahkan you..” aku berusaha mengelak lagi.
“I memang nak you susahkan I, Darina. Don’t give me any excuses. I’ll send you tonight, okay?” kata Jeremy sambil tersenyum. Serta merta dia mendekatkan wajahnya mahu menjamah bibir ku namun aku lantas mengelak dengan berpaling ke arah lain pula. Semoga dia mengerti yang aku tidak mahu diperlakukan seperti itu. Lelaki itu mengeluh perlahan.
“What’s wrong?” soalnya masih dalam bisikan yang romantis. Tetapi pada pendengaran ku itu bukannya romantis tetapi itu lebih kepada kemaruk sebenarnya. “Just one kiss.. please..” pujuk lelaki itu.
Aku lantas menggeleng. “No, Jeremy.. bukannya I tak sudi tapi..” kata-kata ku terhenti apabila aku terasa tangannya sudah melata jauh di tubuh ku. Serta merta aku tahan tangannya yang sudah menjangkau kawasan yang tidak seharusnya disentuh olehnya.
“What are you doing?” soal ku tajam. Tangannya aku lepaskan kasar. Biar dia tahu aku tidak semurah model-model lain yang senang-senang boleh dirasa olehnya.
“What? Come on.. I cuma sentuh sikit aja. Alah! You ni study kat oversea tapi masih kolot lagi. Relaxlah..” bisiknya halus. Kemarahan ku tidak dipedulikannya sebaliknya dia kembali meraih pinggang ku dekat kepadanya. Pautannya yang erat membuatkan aku gagal melepaskan diri.
“I can’t stop thinking about you, Darina. You really drive me crazy. Semenjak first day I nampak you hari tu, I memang dah sukakan you..” bisik Jeremy lagi.
“You cuma suka nak tidur dengan I...” balas ku sengit. Dadanya ku tolak kuat tanda memboikot paksaannya itu. Namun pautannya yang semakin erat membuatkan aku tetap terperangkap dalam pelukannya.
“Itu memang salah satu daripadanya. Oh, come on.. you are so sexy. Takkan sentuh sikit pun tak boleh?” pujuknya lembut.
“I’m sexy because I ni model. Kalau tak seksi you tak ambil I. Walaupun I seksi itu tak bermakna I tidur dengan designer. I bukan perempuan murah yang senang nak ikut lelaki. You fahamkan?”
“You ni jual mahallah, Darina..” keluh Jeremy hampa.
“Boleh lepaskan I tak? I dah penat menari..” degus ku semakin marah.
Melihat kedegilan ku akhirnya lelaki itu melepaskan pinggang ku dengan riak kehampaan menyapu wajahnya. Apabila sudah berpeluang aku terus berundur keluar dari kawasan menari itu tanpa mempedulikan tingkah lelaki itu. Setiba di kelompok teman-teman ku tadi aku disambut oleh senyuman Bernice. “How’s the dance, girl? Is it romantic?” soalnya ceria. Gelas alkohol masih tidak lepas dari tangannya.
Aku hanya menjawab dengan senyuman mengejek. Romatik kepala hotak kau! cemuh hati ku marah. Aku duduk semula bersebelahan dengan Max. Dan saat itu aku terpandangkan Remy teman karib Max yang entah bila tiba di situ. Riuh mulut Bernice menyambut ketibaan Jeremy di meja itu tidak ku hiraukan. Ketika lelaki cina itu duduk di sofa berdekatan dengan ku secara tidak sengaja lutut kami berlaga. Kami berpandangan seketika. Tetapi seketika kemudian aku lihat pandangan mata lelaki itu terhala kepada paha ku. Ikutkan hati ku mahu sahaja dia ku sepak tetapi... salah diakah jika aku sendiri yang tergamak membiarkan diri ku memakai pakaian yang membuatkan paha ku terbentang luas seperti itu? Kelakuan lelaki itu benar-benar membuatkan aku menjadi muak untuk terus berada di situ. Melihat Remy ada di situ aku teringin sekali untuk memanipulasikan dia untuk kepentingan ku. Beg tangan ku capai dengan niat mahu pulang saat itu juga.
“I’ll send you?” soal Jeremy lalu tangannya dengan penuh kelembutan mendarat di atas kulit paha ku. Redup matanya memandang ku agar aku menurut kehendaknya.
Aku lantas bangun. Terus tangan lelaki itu terkulai jatuh dari paha ku. “No, Thanks. Bernice.. I nak balik dulu sebab kepala I sakit ni. See you later..” kata ku kepada bos ku itu. Jawapannya tidak aku nantikan sebaliknya aku terus bangun dan melintasi hadapan Max di sebelah ku. Lantas tangan Remy aku capai untuk mengajaknya pergi. Remy terpinga seketika. Namun tarikan ku yang semakin kuat membuatkan dia akhirnya akur juga.
“Cepatnya nak balik?” soal Remy ketika kami sudah berada di luar.
Soalan itu tidak segera ku jawab kerana aku sedang asyik menghirup ketenangan di luar itu yang bebas dari keramaian manusia dan bunyi muzik yang bingit. “Bosan duduk kat situ. Jantan tu pun asyik nak meraba aja. Benci saya!” jawab ku tanpa memandang Remy yang sedang berjalan di sisi ku.
“Patutlah.. pelik juga bila saya tengok awak menari dengan dia tadi..”
“Saya kena paksa. Kalau tak ikut kehendak dia nanti saya takut Bernice marah..” jawab ku. Kata-kata ku tidak dijawab Remy sebaliknya dia menekan alat kawalan jauh keretanya. Dua lampu sisi Honda Civic hitam itu bernyala dua kali. Aku lantas membuka pintu di sebelah tempat pemandu. Setelah duduk di kerusi hitam kereta itu aku terus memejamkan mata melepaskan keletihan tubuh dan perasaan. Remy masih terkial-kial mahu memasukkan kunci keretanya ke lubang kunci. Dalam kegelapan pandangan aku mula terbayangkan kemelut yang semakin melanda diri ku semenjak kebelakangan ini. Terbayang semula apa yang berlaku sebentar tadi. Sebuah keluhan aku lepaskan. Aku benar-benar benci mengenangkan perbuatan Jeremy yang seenaknya meraba tubuh ku. Jijik aku dengan lelaki cina itu.
Aku perasan tentang perubahan perasaan ku semenjak kebelakangan ini. Ada yang tidak kena. Mengapa aku seolah-olah tidak gembira? Semuanya aku ada.. kawan, duit, kerja yang diidam-idamkan oleh kebanyakan wanita dan perhatian lelaki kepada kecantikan ku. Tetapi mengapa aku tetap tidak gembira? Mengapa aku merasa hidup ku ini amat singkat dan membosankan? Mengapa aku merasakan setiap dua puluh empat jam yang aku miliki saban hari tidak ada mendatangkan sebarang makna kepada diri ku? Apabila aku pandang semula diri ku aku merasakan yang sebenarnya hidup tidaklah seindah mana. Semua kosong! Membosankan! Aku kejemuan. Mengapa aku merasa seolah-olah aku sudah keletihan? Keletihan? Keletihan dari apa? Kerja? Hidup? Duit? Atau kawan-kawan? Entah.. aku sendiri tidak tahu. Tetapi semenjak kebelakangan ini aku sudah mula hilang mood untuk berkerja. Aku sudah mula merasakan dunia ku ini tidak lagi memberi sebarang keindahan kepada ku. Apabila aku pandang kanan.. bosan! Apabila aku pandang kiri.. lagilah bosan! Mengapa aku begini? Jiwa ku kosong. Aku seperti mahu pergi jauh kemana-mana yang mampu memberikan aku sedikit ketenangan. Tetapi ke mana? Alangkah baiknya jika aku boleh menjadi orang lain. Tetapi siapa yang aku mahu jadi? Entah..
“Wak..” suara Remy yang kedengaran membuatkan apa yang sedang berpusar hebat di benak ku ini mencicit lari. Aku kembali lagi kepada realiti. Pandangan ku halakan kepada si perempuan yang seiras lelaki di sebelah ku ini. Rambut mencacaknya itu sempat ku pandang.
“Awak penat ke? Kita singgah kedai biasa nak?” soal Remy dalam pada dia mengundurkan kereta keluar dari kawasan parkir.
“Boleh jugak. Saya pun nak makan roti canailah..” jawab ku pantas. Remy menoleh. Ada senyuman aneh dibibirnya. Malah kerlingannya seperti mahu mengejek ku.
“Apa?” soal ku pelik dengan kelakuannya itu.
“Tak takut kolestrol ke? Nanti pinggang berlemak harga turun,” sindirnya dalam senyuman. Matanya melirik aku seketika sebelum terus memandu pergi.
Aku lantas mencebik. “Alah! Selama ni saya makan roti canai jugak. Okay je!” kata ku mudah. Malas mahu melayan semua itu lagi. Sudah juga kalau banyak benda tidak boleh disentuh. Takut gemuk! Tetapi saat ini aku sudah tidak peduli. Biarlah tubuh ku menjadi gemuk macam tong drum sekali pun. Aku sudah tidak kisah! Dahulu memang aku sering mengamalkan protein bar sebagai diet harian tetapi kini semuanya aku hentam. Aku sudah tidak kisah jika aku gemuk atau apa.
Hening seketika suasana dalam kereta itu tanpa perbualan kami sebaliknya hanya kedengaran bunyi radio. Peluang yang ada lantas membuatkan aku terfikir tentang sesuatu. “Remy, tempat awak ada kerja kosong tak? Maksud saya kerja office..” soal ku tiba-tiba.
“Kenapa?”
“Saya nak kerjalah..”
“Kan awak dah ada kerja? Nak buat kerja lagi? Awak dah tak mahu kerja dengan Max?” bertalu-talu soalan si pengkid itu. Nampak pelik benar dia dengan kemahuan ku tadi. Pelik ke kalau aku nak kerja dengan orang lain selain Max?
“Saya ingat nak berhentilah, Remy. Saya dah tak larat nak buat kerja tu lagi..” ujar ku perlahan.
“Tak larat? Baru nak masuk empat bulan dah tak larat? Sayang kalau awak berhenti. Awak tengah top sekarang. Dulu waktu awak masih belajar awak memang tak dapat nak ambik semua job tapi sekarang awak dah habis belajar. Inilah masanya awak nak kembangkan lagi karier awak ni. Saya dengar Max kata ramai yang tanyakan awak. Tak hairanlah.. orang cantik memang senang dapat perhatian. Kalau awak dapat perhatian.. dapat job banyak, duit pun masyuklah. Popular pun ya juga..” ujar Remy dengan senyumannya. Antara serius dengan tidak sahaja bicaranya.
“Saya jadi model bukan semenjak empat bulan yang lepas, Remy. Saya jadi model Bernice semenjak sebelum saya ke Ireland dulu. Kemudian di Ireland pun saya jadi model cat walk juga. Dah lima tahun berlalu. Saya betul-betul penat dengan komitmen ni semua. Bukan senang kerja macam ni..” keluh ku agar dia mengerti.
“Tapi kerja macam ni banyak duit. Sekali awak buat show diorang bayar awak banyak. Rugilah, Rina..” sambut Remy tidak bersetuju.
Aku diam. Dalam senyap sebuah keluhan aku lepaskan. Duitkah yang aku kejar selama ini? Memang aku ada duit tapi kenapa aku tidak gembira? Atau populariti seperti yang dimaksudkan Remy? Entah.. rasanya populariti hanya menyebabkan aku semakin lemas dan rimas. Rimas dengan perhatian orang dan rimas dengan kelakuan lelaki-lelaki miang seperti Jeremy. Jadi apa yang aku mahu sebenarnya? Aku menggeleng perlahan. Aku sendiri tidak pasti dengan semua ini. Keliru dengan kemahuan diri. Sekali lagi aku mengeluh.
“Kenapa ni, Rina? Awak nampak semacam aja. Ada masalah dengan Max ke?” soal Remy ikut perihatin dengan keadaan ku. Aku tahu mengapa. Remy sudah lama menyimpan rasa kepada ku semenjak mula mengenali ku empat bulan yang lalu. Tetapi sehingga kini aku hanya buat tidak tahu sahaja kepadanya. Aku melayannya seperti mana aku melayan Boy dan Max. Sama rata.. tiada yang kurang, tiada yang lebih.
“Saya bukannya ada masalah dengan Max tapi semenjak kebelakangan ni saya macam dah mula bosan dengan semua ni. Saya nak kerja yang mampu menjamin masa depan saya. Kerja yang normal macam orang lain. Siang berkerja malam kat rumah. Tapi saya ni kadang-kadang kerja. Kadang-kadang cuti. Kadang-kadang kerja siang dan kadang-kadang pulak kerja sampai tengah malam. Kadang-kadang berjam-jam saya terpaksa tunggu sampai show habis. Saya macam dah penatlah, Remy. Saya nak kerja macam Boy dan yang lain-lain. Ada di pejabat waktu siang dan malam ada masa dengan kawan-kawan. Memang duit banyak kerja macam ni tapi saya tak gembira..”
Kening Remy berkerut memikirkan apa yang aku katakan. “Pelik..” ulasnya pendek. Matanya terus memandang ke hadapan sambil cuba memahami apa yang aku sampaikan kepadanya sekejap tadi.
“Apa yang pelik?” soal ku pula.
“Orang lain berebut nak jadi macam awak tapi awak bosan pulak. Awak tak rasa rugi ke? Banyak kelebihan yang awak ada sebagai model cat walk..” komen Remy perlahan sambil memandang ke hadapan. “Lagipun Max memang dah lama tunggu awak balik dari Dublin sebab nak ajak awak join balik agensi dia. Dia tahu awak ada potensi besar dalam bidang ni. Awak pun sendiri yang setuju nak join dia dulu. Bila dah join dengan Max semula awak nak berhenti pulak? Tak sayang ke?” sambung Remy lagi.
Kelebihan apanya? Kelebihan untuk dijadikan santapan lelaki macam Jeremy? Kalau kelebihan yang kau maksudkan tu sekadar jadi tempat pemuas nafsu lelaki, terima kasih ajalah.. hati ku berbisik sendiri. “Saya tahu memang saya sendiri yang buat keputusan nak join agensi ni semula tapi itu semua tak beri apa-apa makna lagi pada saya. Entahlah, Remy..” perlahan sahaja aku membalas kepada Remy.
“Makna yang macamana?” Remy bertanya sambil menoleh kepada ku. Biarpun hanya seketika namun riak kehairanan yang begitu menebal di wajahnya itu sempat ku pandang.
“Entahlah.. saya pun tak tahulah nak cakap macamana. Lately saya rasa lonely sangat.. tak tahu kenapa saya jadi macam ni. Saya cepat moody, cepat nak marah.. saya tak tahu apa yang tak kena dengan diri saya ni..”
Lonely? Bukanlah kitorang semua ada dengan awak selama ni? Lonely macamana lagi yang awak rasakan?” bertambah tidak faham perempuan/lelaki di sebelah ku ini.
“Awak memang takkan faham, Remy. Apa yang awak nampak tu semua luaran tapi apa yang saya maksudkan ni adalah dari lubuk hati saya yang paling dalam..”
Berdekah-dekah Remy ketawa. Terhenti bicara ku serta merta melihat dia tertawa. Entah apa yang melucukan dia aku sendiri tidak tahu. “Wah!!! Lubuk hati yang paling dalam? Macam lirik lagu aja?”
“Awak ingat saya main-main ke?” tekan ku mulai tercabar dengan tingkahnya itu. Dia tidak serius dengan luahan ku sebaliknya dia mempersendakan aku pula. Mulalah aku dihambat rasa kesal kerana memilih dia untuk dijadikan teman berbicara.
“Takdelah.. saya sebenarnya tak berapa faham dengan apa yang awak cakap tadi. Lonely.. moody.. semua tu apa? Awak kata awak lonely tapi kamikan ada? Kenapa nak rasa macam tu lagi?”
“Itulah sebabnya saya cakap dengan awak. Saya sendiri tak tahu kenapa saya rasa macam tu. Tapi awak bukan main sedap ketawakan saya! Saya nak tahu pendapat awak adakah saya ni bermasalah?” meninggi suara ku yang mulai bengang dengannya. Sia-sia aja aku bercakap dengan dia ni.. desis hati ku.
“Ooooo...” panjang lopongan Remy setelah mendengar bicara ku. Mungkin baru kini dia mengerti maksud ku sebenarnya. Namun hanya sekadar itu. Dia diam tidak berkata apa. Namun dia seakan sedang memikirkan tentang apa yang aku katakan kepadanya tadi. seketika kemudian dia akhirnya menjawab begini, “entahlah, wak. Saya pun tak tahu nak cakap apa. Sebab saya tak dapat tangkap apa yang awak cuba bayangkan pada saya tadi. Complicated sangat apa yang awak luahkan tadi. Saya ni bukannya pakar motivasi. Saya ni pengarah drama. Kalau awak nak kerja sebagai pelakon bolehlah awak cakap dengan saya tapi dulu saya offer awak kata awak tak nak..”

Mendengar itu aku malas mahu bercakap lagi. Saat ini kalau boleh aku mahu lekas tiba di kedai Barakah kerana aku sudah mula merasa lapar. Soal mengenai itu tertutup habis dan aku memang tidak mahu membincangkan lagi dengannya. Sekurang-kurangnya bukan dengan manusia ini! Sia-sia sahaja aku bercakap dengannya kerana dia dan Max lebih kurang sama sahaja. Masing-masing mementingkan wang dan populariti. Aku semakin sedar kini yang aku tidak dilahirkan untuk menceburi bidang yang sama seperti mereka. Bidang ini hanya sesuai untuk mereka yang pandai menjaga diri. Jika lemah alamat hanyutlah. Tetapi masalahnya aku sudah bosan untuk terus berkeadaan begitu. Aku benar-benar penat! Aku hanya mahu menjadi seseorang yang memiliki hati yang tenang dan aman. Itu sahaja! Tetapi di manakah tempatnya yang mampu aku temui kedamaian dan keamanan? Entahlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan