Isnin, 12 Ogos 2013

Bab 4-Janji Pada-Nya

Bunga seroja bunga cempaka
Elok dibuat si bunga rampai
Ada duka ada petaka
Tanda cubaan telah pun sampai

Di kampus kami berperang lagi..
Aku benar-benar tidak boleh bertahan dengan lagak Estaban. Sudahlah sebelum ini dia dengan berani mencium pipi ku. Sekarang lain pula ceritanya. Janji yang kami ukir bersama dahulu sudah tidak lekat lagi dibenaknya.
“Saya sebenarnya dah cukup letih nak buat awak faham pendirian saya. Estaban, saya tak mahu! Awak nak saya cakap bahasa apa supaya awak tak ajukan benda yang sama banyak kali? Awak ingat saya tak tahu ke apa yang awak cuba buat ni?” bentak ku sudah tidak sabar lagi.
“Saya cuma nak ajak awak temankan saya ke sana. Sekejap pun jadilah!”
“Eh! Parti-parti ni semua tak masuklah dalam otak saya! Saya tak mahu, awak tak faham ke?” semakin meninggi suara ku.
Estaban terdiam merenung wajah ku. Aku tahu, dia sudah mula muak dengan penolakan ku. Siapa suruh ajak aku? Ajaklah yang kaki parti macam dia!
“Saya dah malas nak layan awak lagi. Awak bukannya nak faham! Benda yang saya tak suka, itulah yang awak nak buat. Ini ke yang awak kata nak berubah sangat?” soal ku tajam. Malas mahu memandangnya aku pandang ke arah lain.
“Takkanlah saya nak ajak bersosial sikit pun awak tak mahu? Saya janji takkan suruh awak ambil alkohol. Saya tahu islam melarang umatnya meminum alkohol. Saya cuma nak awak bergaul dengan kawan-kawan saya yang lain. Salah ke?” ujar Estaban pula.
Aku ketawa sinis mendengar alasannya itu. Apa dia fikir dengan berkata begitu aku mudah meletakkan kepercayaan kepada dia? Minta maaflah! “Kalau saya nak bersosial pun.. tak perlu dengan parti-parti tu semua. Selama ni saya bersosial jugak. Tapi dengan cara saya! Saya tak paksa awak ikut cara saya, tapi awak janganlah nak paksa saya ikut kehendak awak pulak. Apa perlunya awak nak bawak saya ke sana. Saya bukannya teman wanita awak! Hidup awak takde kena mengena pun dengan saya.” Aku menjawab tajam.
“Awak ni degil betullah!” Estaban pula membentak kepada ku.
“Syukur seribu syukurlah kalau awak cakap saya ni degil. Jadi lepas ni tak payahlah awak pasang impian nak bawak saya ke tempat-tempat macam tu lagi ya? Itu bukan dunia saya!” jawab ku selamba.
Estaban mendegus tidak senang dengan bicara ku.
“Saya nak balik ni. Sebab awak, Ameena dah tinggalkan saya!”
“Saya hantar awak?” pelawanya pantas.
“Saya tak nak!” jawab ku keras. Kalau berdua sahaja, macam-macam dia boleh buat pada aku. Kalau sebelum ni cium kat pipi.. kalau dah dalam kereta? Mintak jauhlah!
“Awak memang tak ikhlas nak kawan dengan saya, Insyirah!” keluhnya kecewa dengan penolakan ku.
Aku tergelak entah kenapa. Gelihati pula mendengar kata-katanya. “Oh! Awak tahu apa itu ikhlas ya? Tapi bila awak melampaui batas yang saya benarkan, ada awak fikir yang awak ikhlas ke tidak dengan saya? Macam tu caranya awak nak saya ikut awak ke sana ke mari? Saya memang tak pernah percayakan lelaki pembohong macam awak ni, Estaban. Jangan fikir awak boleh kelentong saya lagi. Saya tahu awak sebenarnya anggap saya ni sama macam perempuan-perempuan lain. Saya tahu sebenarnya awak nak saya ikut cara awak.”
“Saya tak tipu bila saya cakap yang saya sukakan awak..”
“Saya pun tak tipu bila saya cakap saya langsung takde hati pada awak. Jadi awak berhentilah ganggu saya lagi. Saya tak inginkan ni semua,” ucap ku nekad.
Estaban sedikit terkejut mendengar bicara ku. “Apa maksud awak?”
“Saya rasa kita memang tak sesuai jadi kawan. Apatah lagi nak lebih dari itu. Jadi awak teruskanlah dengan kehidupan awak yang macam ni dan saya terus dengan kehidupan saya. Sekurang-kurangnya kita tak saling menyakitkan hati masing-masing,” ujar ku tanpa perasaan.
“Tapi awak dah kata nak beri saya peluang,” bantah lelaki itu sedikit keras.
“Peluang?” aku sempat ketawa kecil. “Peluang untuk apa? Untuk awak sentuh saya sesuka hati awak? Peluang untuk awak pujuk saya ke parti dengan awak? Lepas tu apa akan jadi? Awak nak pujuk saya ikut awak balik ke rumah awak? Awak fikir saya tak tahu ke apa yang bermain dalam otak awak tu?” tekan ku agak keras.
“Awak ni memang kolotlah, Insyirah. Salah ke kalau saya nak berseronok dengan perempuan yang saya suka?” bentaknya agak keras.
“Untuk awak tak salah tapi untuk saya itu memang salah! Dahlah! Saya dah bosan tengok muka awak. Saya nak balik!” tegas ku malas sudah mendengar kata-katanya. Semakin banyak dia bercakap aku semakin muak. Tanpa menunggu lagi aku terus meninggalkannya.
“Insyirah, nanti dulu..” Estaban mula mengekori ku. Lengan ku terus ditariknya sehingga aku terdorong semula kepadanya.
“Awak jangan nak melampau, Estaban! Awak ni memang jenis muka tak tahu malu! Awak tak faham ke yang saya tak suka awak?” jerit ku sudah hilang sabar. Beberapa orang pelajar yang lalu lalang sempat memandang kami. Ada yang memandang lama kepada Estaban.
Estaban terpaku melihat gelagat ku. Wajahnya mula bertukar warna.
“Awak nak saya cakap macamana lagi? Saya dah bosan dengan semua ni!” jerit ku masih tidak puas meluahkan kemarahan kepadanya. Melihat dia sekadar terpaku, aku akhirnya berlalu segera meninggalkan kawasan itu. Bimbang dia mengekori lagi, langkah ku hayun selaju mungkin meninggalkan kawasan rekreasi itu untuk ke pintu pagar utama. Kali terakhir aku menoleh, Estaban masih terpaku di tempat yang sama memerhatikan aku.


Hidup tidak selalunya indah.. Begitulah juga dengan hidup di atas dunia ini.
Semenjak pertengkaran itu, kami tidak berbaik seperti yang diharapkan. Aku benar-benar benci melihat gelagatnya. Kononnya mahu menjadi kawan.. tetapi disebabkan peristiwa itu aku tidak mampu lagi bertolak ansur kepadanya. Aku serik dipermainkan!
Hari ini aku nampak sikapnya sudah berbeza berbanding semalam. Di kampus aku masih nampak dia di mana-mana. Namun dia tidak lagi datang menegur ku. Walaupun pada hakikatnya inilah yang sangat aku mahukan, namun dalam diam ada rasa resah sering merantai hati ku. Bukan setakat dia mempamirkan gelagat acuh tidak acuhnya.. sebaliknya dia memalingkan wajah apabila bertembung dengan ku. Aku dapat merasakan ada benda yang tidak kena dengan Estaban.
Malam itu aku dan Ameena bertukar angin dengan keluar sembahyang berjemaah di Masjid Umar Faruqe berhampiran dengan King Hedges Road. Masjid itu tidaklah sebegitu jauh daripada rumah. Cukup sekadar berberjalan kaki sahaja. Kadang-kala apabila ada masa terluang kami akan ke sana memeriahkan jemaah masjid itu. Tetapi entah kenapa semenjak kebelakangan ini kami sudah lama tidak memperaktikkan tuntutan itu. Malam ini kami ke sana kerana ada ceramah agama dari pendakwah yang diundang daripada Arab Saudi.
Ketika kami sampai, masjid agak sesak dengan jemaah lain. Itu kami tidak hairan. Memang persekitaran rumah kami dihuni oleh ramai orang islam yang terdiri daripada pelajar-pelajar universiti dan tenaga pengajar untuk fakulti pengajian islam. Juga ramai warga Sudan dan Saudi Arabia.
Tetapi sepulang dari masjid, aku tidak lagi bersama Ameena kerana Ameena telah bertemu dengan rakan sekuliahnya di masjid itu. Dia masih berborak di masjid. Akhirnya aku terpaksa membawa diri pulang ke rumah sendirian. Aku sudah cukup keletihan untuk menunggu Ameena yang sememangnya kaki berborak itu. Waktu juga sebenarnya sudah lewat dan kebanyakan jemaah sudah pulang. Aku tidak bimbang kerana setahu ku kejiranan ini selamat untuk kami.
Kaki ku hayun sepantas mungkin apabila menyedari aku hanya seorang diri. Kawasan sekeliling sudah semakin sunyi. Kebanyakan kedai sudah melabuhkan tirai urus niaga. Sepanjang jalan boleh dikira berapa manusia yang aku temui. Entah kenapa aku seram sendiri. Lebih seram apabila laluan taman rekreasi yang selalunya ramai orang, kini sedang sunyi sepi tanpa sesiapa.  Malam ini pula sejuknya memang lain macam.
Tatkala melalui kawasan pejalan kaki taman itu hanya ada pokok di kiri dan kanan menemani ku. Aku cuba berjalan selaju mungkin. Namun di pertengahan jalan keluar satu lembaga dari sebalik pokok besar di hadapan ku. Langkah ku terus terhenti. Dada ku berdegup kencang melihat dalam kesamaran lampu noen seorang lelaki terhoyong-hayang mendekatiku. Aku terpaku di tempat ku berdiri memandang lelaki itu.
Estaban.. aku sempat menyebut nama itu dalam hati setelah mampu mengecam lembaga itu. Ada rasa tidak enak menerpa dalam diri ku apabila menyedari Estaban mungkin sedang mabuk dari caranya berjalan. Aku pula sedang berada di laluan yang sunyi tanpa kehadiran orang ramai. Tambahan pula kawasan itu agak malap kerana hanya diterangi oleh cahaya lampu noen.
“Lama kita tak berbual..” ucap Estaban apabila berada dekat dengan ku. Dia memandang ku lama sebelum menogok air dari dalam botol di tangannya.
Aku menelan liur kepahitan dalam kepegunan. Rasa tidak enak mula berganti dengan rasa gentar. Sekejap sahaja rasa itu mula menyerang seluruh urat saraf ku. Dalam kebisuan mata ku meliar memandang ke kiri dan kanan untuk mencari seseorang untuk meminta bantuan jika ada apa-apa berlaku.
“Awak nak apa dari saya?” soal ku buat-buat berani.
“Saya cuma nak berbual dengan awak sekejap,” jawab Estaban sambil tersenyum. Namun lain macam senyumannya. Kemudian dia meneguk lagi alkohol dari dalam botol di tangannya. Aku yang memandang semakin seram. Aku tahu dia sedang mabuk.
“Saya nak balik, Estaban.” Menyedari dia sedang tidak waras aku nekad mahu melarikan diri sahaja.
“Sekejap saja. Tolonglah!” Sepantas kilat Estaban mencapai tangan ku.
“Saya nak balik! Lepaskan saya!” bentak ku kuat. Aku cuba merentap semula tangan ku namun pegangannya terlalu kuat. Aku meronta-ronta cuba meleraikan tangannya sehingga beg telekong yang ku bawa terjatuh ke tanah.
“Tidak terlalu awal, sayang. Saya tidak menerima jawapan tidak pada kali ini. Awka dah cukup menyakitkan hati saya!” Estaban menjawab marah. Dengan pantas dia merentap pergelangan tangan ku sehingga aku terdorong kepadanya. Tubuh ku dipautnya dan dia terus menekup mulut ku. Dengan kudrat lelakinya aku ditarik kasar ke suatu kawasan yang agak gelap. Malang sekali ketika itu, tiada siapa yang ternampak perbuatannya kepada ku. Dan aku tidak terdaya untuk meminta tolong.
Aku semakin kuat meronta setelah aku sedar yang aku sudah di bawa jauh dari laluan tadi. Lelaki itu menolak ku sehingga aku terjatuh di atas rumput yang basah dan licin.
“Estaban, awak ni dah gila!” jerit ku cuba sambil cuba melarikan diri darinya. Namun lelaki itu terus menindih ku. Apa sahaja tindakan yang ada aku gunakan untuk melepaskan diri darinya. Namun dek kerana tubuhnya yang begitu berat, aku tidak mampu bergerak. Melainkan aku hanya terdaya memukul wajahnya.
Estaban ketawa seronok melihat ku. “Saya memang dah lama gilakan awak!” ucapnya tajam. Kedua-dua tangannya ku dicapainya lalu ditekan ke atas rumput. “Hari ni awak akan terima balasannya. Saya dah puas dihina!” ucapnya tajam.
“Lepaskan saya!” jerkah ku. Tanpa belas kasihan Estaban menampar pipi ku. Serentak itu aku mulai terasa pening. Alam sekeliling terasa bagaikan sedang berputar.
“Saya akan tunaikan janji saya sebelum ini. Saya akan dapatkan awak. Saya sudah katakan dulu!” kata Estaban sambil menarik kasar tudung di kepala ku.
“Jangan, Estaban! Tolong lepaskan saya!!” rayu ku dengan sisa tenaga yang tidak seberapa. Aku cuba menolak tangan kasar itu yang rakus menjamah tubuh ku tetapi tenaga lelaki yang sedang dipengaruhi arak itu bukanlah tandingan untuk aku menangi.
“Merayulah.. saya memang nak dengar awak merayu pada saya!” ucap Estaban kasar. Bibirnya cuba dilekapkan ke bibir ku. Aku hanya terdaya berpaling dari memandangnya dengan air mata yang sudah mengalir di pipi.
Estaban ketawa melihat kedegilan ku. “Saya takkan lepaskan awak. Saya memang dah lama mengimpikan untuk menikmati tubuh badan awak. Tiada siapa boleh halang saya sekarang. Cubalah hentikan saya kalau awak boleh. Atau awak boleh menjerit memanggil nama Tuhan sekarang. Awak bukan biarawati, masih ingat? Jadi apa salahnya jika kita berseronok sekejap?” Estaban ketawa-ketawa lagi mempersendakan aku yang sudah kekalahan. Tangannya semakin rakus cuba meragut apa yang sedang menutupi tubuh perempuan ku namun aku tetap menolak tangannya.
“Jangan degil, Insyirah!” bentak Estaban berang.
“Tolonglah jangan buat saya macam ni..” rayu ku dengan tangisan yang sudah tidak dapat ku kawal. Aku hanya melihat masa depan ku kian gelap segelap langit yang sedang berada di atas ku.
“Saya memang nak bawa awak ke parti tu supaya saya dapat tidur dengan awak lepas tu. Tapi awak tetap menolak! Jadi saya mesti dapatkan awak dengan cara macam ni,” ujarnya keras.
“Saya takkan menyerah pada binatang macam awak!” aku menjerit kuat sambil cuba menolak tubuh lelaki itu yang sedang memberat di atas tubuh ku. Sedang aku berhempas pulas, aku terdengar suara manusia. “Tolong..” aku cuba menjerit untuk menarik perhatian orang di laluan pejalan kaki. Tetapi dengan pantas Estaban menekup mulut ku dengan sebelah tangannya.
Peluang yang datang segera ku gunakan. Tangan lelaki itu aku gigit sehingga lelaki itu menjerit keras. Spontan Estaban segera menarik tangannya daripada mulut ku. Aku terus menendang perut lelaki itu sehingga Estaban tergolek di atas rumput di sebelah ku. Sepantas kilat aku bangun untuk melarikan diri. Tetapi baru sahaja selangkah aku merangkak untuk menjauhkan diri, sebelah kaki ku berjaya dicapai oleh Estaban. Tubuh ku mula terseret semula ke belakang apabila ditarik kuat oleh lelaki itu. Tubuh ku dibalikkannya lalu ditampar lagi.
“Kau memang sundal!” jerkah Estaban amat marah.
Aku menangis tidak berdaya. Hanya tinggal kata-kata yang mampu ku luahkan untuk menagih belas kasihan lelaki ini. “Tolonglah jangan buat saya macam ni..” rayu ku dengan derai air mata.
“Jangan melawan kalau awak tak mahu disakiti, Insyirah!!” ugut Estaban tajam. Dia merobek bahagian hadapan baju ku.
“Jangan, Estaban!” aku menolak lagi. “Tolong!” Aku sempat lagi menjerit untuk menarik perhatian orang. Tetapi tiada orang lain! Kosong sama sekali kawasan itu..
Ya Allah! Tolonglah aku.. rayu ku di dalam hati. Aku tahu aku sudah tidak berupaya melakukan apa-apa.
“Ameena.. Hamizah.. tolong aku!” Aku sempat merintih memanggil dua sahabat ku itu. Namun aku sedar tidak mungkin dua sahabat ku itu mampu mendengar kepada ku.
“Diam!” Estaban sekali lagi menampar pipi ku dengan kuat. Aku terus lembik akibat tamparan kali ke tiga itu. Kepala ku teramat sakit.
“Ya Allah..” hanya rintihan mendayu itu yang mampu ku luahkan apabila aku merasakan Estaban hampir berjaya mendapatkan apa yang paling dihajatkan pada tubuh ku ini. Dengan kudrat yang tidak seberapa tubuh lelaki itu cuba ku tolak lagi untuk mempertahankan apa yang paling berharga pada diri ku. Namun dengan penolakan selemah itu, aky tidak mampu menghentikan kebinatangan lelaki itu.
“Ya Allah, bantulah aku..” akhirnya aku hanya terdaya mengongoi kekalahan akibat perbuatan kedurjanaan lelaki itu. Rayuan ku tiada yang mendengar. Hanya Tuhan yang tahu betapa sakit yang dirasakannya saat ini.
Malam itu aku tewas juga kepada lelaki itu. Malam itu telah tertulis di buku takdir ku, Estaban berjaya juga menandakan noda kepada diri ku. Tangisan ku merupakan satu kemenangan yang maha besar buat lelaki itu. Setelah puas membalas dendamnya dengan mengulangi perbuatan itu berkali-kali, aku ditinggalkan di kawasan itu sendirian dalam keadaan yang hina.

Terlalu hina sehina perbuatannya itu!


Laporan polis sudah ku buat. Sudah berjam-jam rasanya aku berurusan dengan detektif di balai polis itu. Namun lelaki gemuk itu seperti orang malas sahaja melayan aduan ku. Dia tidak banyak bertanya sebaliknya hanya duduk di hadapan ku di dalam bilik siasatan itu sambil menulis sesuatu.
Aku bersendirian di situ. Sementara Hamizah dan Ameena diminta menanti di luar. Sejam selepas itu berulah kelibat Estaban tiba di balai polis itu dengan seorang lagi pegawai polis. Namun aku lihat dia tidak digari seperti seorang penjenayah. Estaban diarahkan masuk ke bilik yang sama dengan ku. Kami berdua sempat berpandangan. Namun aku lebih pantas mengalihkan pandangan. Menggelegak darah ku melihat senyuman sinis yang tersuging di bibir lelaki itu.
“Dia menuduh awak memperkosa dia, betul ke?” soal detektif gemuk bernama Martin itu kepada Estaban. Nadanya biasa sahaja seolah-olah tiada apa yang penting dengan perbuatan lelaki itu.
Estaban memandang ku tanpa segera menjawab soalan itu. Bibirnya masih sempat mengukir senyuman kemenangan. Langsung tidak terlakar rasa gentar sedangkan dia sudah melakukan satu jenayah yang berat. Jijik aku melihat gayanya itu. Mahu sahaja aku meludah muka lelaki itu.
“Awak perkosa dia atau awak berdua melakukannya suka sama suka?” soal detektif gemuk itu lagi setelah Estaban tidak menjawab kepadanya. Dia sibuk nak memandang kepada ku.
Tersirap darah ku mendengar telahan itu. Terlalu kurang ajar rasanya mulut pegawai polis itu. Semenjak tadi aku dapat merasakan berlakunya diskriminasi kepada warga asing seperti aku. Aduan ku itu tidak mendatangkan apa-apa reaksi dari pegawai polis itu. Detektif Martin sekadar memandang enteng dengan apa yang aku laporkan kepadanya. Namun aku harus akur, aku terpaksa bersabar memandangkan ini bukan tempat lahir ku. Mungkin cara mereka di UK ini melayan orang awam tidak sama seperti mana pihak polis di Malaysia. Semuanya sama rata.
Estaban tersengih lagi. “Periksalah dia kalau betul saya sudah perkosa dia. Dia memang suka ramai lelaki melihat tubuh badannya. Mungkin awak patut membawa dia untuk diperiksa oleh semua doktor lelaki di hospital itu. Bogelkan dia dan kamu periksalah setiap inci tubuh badan dia,” ucap Estaban mengejek.
“Awak ni memang binatang, Estaban!” jerkah ku sudah tidak tahan dengan kelakuan lelaki itu. Aku terasa mahu memekik untuk meluahkan perasaan ku. Apakah langsung tidak ada belas kasihan di hati Estaban atas segala yang terjadi?
Estaban hanya tergelak sahaja sementara pegawai polis itu memandang ku dengan muka serius. Pen yang dipegangnya dihalakan kepada ku. “Kita harus memeriksa awak untuk memastikan samaada ada bukti yang awak diperkosa. Kita akan buat ujian klinikal di hospital,” ucap detektif itu kepada ku.
Ujian klinikal? Bagaimana ujian itu dilakukan? Aku sudah menelan liur sendiri.
“Bagaimana?” soal detektif itu kepada ku.

Aku akhirnya mengangguk akur juga dalam ketidakrelaan ku. Aku sedar yang aku sudah tiada pilihan lain sekiranya mahu mendakwa perbuatan Estaban. Namun kata-kata Estaban sebentar tadi kembali menghantui fikiran ku. Rasanya tidak mampu aku membayangkan berapa ramai lelaki yang akan memeriksa tubuh ku nanti. Sanggupkah aku menempuh keadaan itu? entah! Aku hanya mampu berserah kepada Yang Esa untuk menentukannya.

4 ulasan:

  1. yaAllah!!! jahat umat si estaban... kesian insyirah kena rogol dgn si setan tu!!!! eeeee!!!

    BalasPadam
  2. kdg2 kata2 yg kita luahkan memakan diri kita sendiri... dlm x sedar ianya menyakitkan hati org lain...

    BalasPadam
  3. yes.. sebab tu pantun tu kata 'walaupun x suka jgnlah dikeji'.

    BalasPadam