Jumaat, 23 Ogos 2013

Bab 7-BIMA

Aku berjalan sendirian menyusuri jalan untuk ke rumah ku dengan langkah yang amat longlai. Letih seharian aku bergelut dengan ragam mencari perkerjaan tidak semana namun aku kehampaan kerana apa yang aku harapkan masih juga tidak kunjung tiba. Jika tidak terus menjawat jawatan sebagai model peragaan lagi aku terpaksa pula menggalas jawatan sebagai penganggur. Setakat ini memang ada tawaran yang datang aku pula yang bermasalah untuk memenuhi jawatan itu kerana di luar kawasan yang aku ketahui. Aduh! Runsing sungguh kerana aku benar-benar enggan meneruskan kerja peragaan lagi. Tetapi jika keadaan terus begini masakan aku harus menjadi penganggur pula?
Bila difikirkan semula mahu sahaja aku berpindah rumah ke kawasan yang lebih mudah memandangkan kawasan tempat tinggal ku ini agak jauh dari pusat bandar Kuala Lumpur. Setakat ini kebanyakan tawaran kerja meminta aku memulakan kerja di Kuantan dan Penang sedangkan aku kini tinggal di Shah Alam. Masakan aku harus berpindah lagi buat kesekian kalinya? Kalau sebelum ini aku berpindah dari kondo ke rumah Max kerana mahu memudahkan aku pergi kerja, apakah kali ini aku harus berpindah semula ke tempat lain? Atau berpindah semula ke kondo itu? ‘Alah! Entah-entah tuan rumah tu dah dapatkan penyewa baru..’ bisik hati ku sendiri.
Sambil berjalan aku asyik memikirkan tentang diri ku. Fikiran ku terus berpusar hebat tentang keanehan yang ku rasakan. Aku bosan dengan hidup ku. Aku muak! Kalau boleh aku mahu ke mana-mana yang boleh aku dapatkan sedikit kegembiraan. Aku merasakan hidup ku amat kosong sekali. Aku sama sekali tidak ada semangat lagi untuk meneruskan hidup. Aku tidak tahu mengapa perasaan ini semakin lama semakin mengongsi ruang hati ku. Aku seperti kesunyian. Aku mahukan teman yang mampu mendengar suara hati ku tetapi buat masa ini aku tidak merasakan Max, Boy dan Remy adalah teman persis seperti yang aku mahukan. Bagi ku mereka hanyalah teman untuk berseronok. Teman untuk sama-sama menghabiskan wang namun bukan teman yang bagus untuk mendapat nasihat bagi masalah kejiwaan seperti yang ku alami ini.
Aku sedar aku sudah mengalami masalah ini agak lama. Cumanya semenjak kebelakangan ini masalah ini semakin memberat. Aku suka menyendiri dan berfikir. Aku mulai mahu menjauhi Max, Boy dan teman-teman yang lain. Aku bagaikan bosan dengan mereka semua.
Apa kenanya dengan aku ini? Mengapa aku begini? Aku dah sakit jiwa ke? Bukan ke depression ni salah satu simptom masalah jiwa? Agaknya betullah aku sakit jiwa.. telah hati ku sendiri. Aku sedar sebahagian diri ku menolak apa yang ada di dalam hidup ku kini. Jiwa ku bagaikan kesepian dan hidup ku teramat tidak bermakna. Hidup ku berjalan tanpa arah dan aku tidak tahu kemana harus aku bawakan diri ku ini.
Mungkin benar telahan lelaki itu sebelum ini. Segala apa yang dia katakan tepat mengena batang hidung ku tetapi aku sahaja yang enggan mengakuinya secara terang-terangan. Namun walaupun luaran ku sengaja membentak menunjukkan kedegilan ku kepadanya hakikatnya aku kerap memikirkan segala nasihatnya.
“Rina...” aku tersentak lantas menoleh apabila terdengar nama ku di panggil dari jauh. Namun aku tidak nampak sesiapa yang berada dekat dengan ku.
“Rina..” suara itu kedengaran lebih kuat dari tadi.
Aku memandang sekeliling untuk mencari si pemilik suara itu. Saat itu barulah aku sedari aku sudah berada di taman rekreasi tidak jauh dari rumah ku. Aku terpandangkan lelaki yang tempohari menganggu ku di taman ini. Dia sedang berdiri dengan pakaian untuk bersukan dan melambai kepada ku dari taman itu.
“Dia lagi!” aku mendegus marah. Dengan jelingan yang tajam aku tidak memperdulikan lambaiannya itu sebaliknya aku terus berjalan laju untuk meninggalkan kawasan taman itu.
“Rina!” lelaki itu memanggil lagi nama ku sambil mengejar ku pantas.
“Joging?” Adam Zaffran menyapa ku dengan soalan itu setelah berjaya menyaingi langkah ku.
“Saya tak minat berjoging!” aku menjawab keras tanda tidak suka kepadanya. Langkah kaki ku semakin laju.
“Lah.. tak minat joging? Abang ingat Rina memang tengah joging. Tengok cara Rina berjalan ni.. macam berjoging aja? Baguslah. Kita kena selalu jaga kesihatan tubuh badan dan jantung kita. Berjoging adalah salah satu darinya,” Adam Zaffran cuba menyakat ku.
Aku lantas menghentikan langkah ku apabila terasa dipersendakan olehnya. “Abang ni nak apa dari saya ni? Saya penatlah! Nak balik!” aku dengan lantang mengherdiknya tanpa sedikit pun perasaan belas kasihan.
Berubah terus wajah Adam Zaffran saat itu. “Rina, orang perempuan tak baik berperangai kasar macam ni. Abang cakap elok-elok, kenapa Rina nak tengking abang ni?” Adam Zaffran membalas dengan reaksi wajah yang sudah tidak senang dengan kelakuan ku yang kasar.
Aku diam dan menjelingnya. Sakit hati melihat kelembutannya. Kenapa tidak dia jauhkan diri dari ku? Jangan dekati aku! Jangan ganggu aku! Aku benci lelaki yang merimaskan macam dia!
“Sekurang-kurangnya Rina kena hormatkan abang sebab abang lebih tua dari Rina,” sambung Adam Zaffran lebih lembut kepada ku.
“Kepala otak saya tengah runsing sekarang. Jangan menyemak boleh tak? Suka hati sayalah nak berkasar ke atau apa! Siapa suruh abang kacau saya!” aku masih tetap berkasar walaupun sudah tidak sekasar tadi.
“Abang tegur Rina elok-elokkan? Mana ada abang kacau Rina. Kot ya pun tak suka abang takkan senyum sikit pun tak boleh? Cakap elok-elok tak payah jerit-jerit macam ni. Abang ni ada telinga dan telinga ni masih boleh mendengar dengan jelas. Tak payah Rina nak menyusahkan diri menengking macam tu. Orang yang suka marah ni berpotensi mati cepat tau sebab marah ni sebahagian daripada stress yang menyebabkan penyakit jantung..” Adam Zaffran menggerutu geram dengan perangai ku.
Aku terus tersengih seperti kerang kepadanya. “Nak apa, abang sayang? Saya penat ni. Nak balik cepat..” aku berkata dengan kelembutan yang sengaja ku buat-buat untuk mengejeknya. Tetapi dalam hati betapa membaranya aku dengan keletahnya itu.
Adam Zaffran tersenyum tiba-tiba. Kemudian dia ketawa pula seperti ada yang menggelikan hatinya setelah melihat wajah ku. Aku pula yang hairan melihat sikapnya. Aku cuba menyakitkan hatinya tetapi dia biasa sahaja.
Aku mulai hairan bercampur bengang apabila melihat dia ketawa tanpa sebab. Aku tahu dia mahu mengenakan aku. “Kenapa ketawa pulak ni?”
“Muka Rina kelakar pulak abang tengok bila tersegih macam tu. Sebab tu ALLAH kata senyum tu sedekah. ALLAH tak kata sengih tu sedekah sebab senyum ni melambangkan keikhlasan hati. Sengih ni pulak menggelikan hati.. Kah! Kah! Kah!” Adam Zaffran menyambung tawanya setelah meluahkan kata-katanya.
Terus masam mencuka wajah ku apabila dikenakan lagi olehnya. Geram betul aku melihat lelaki ini. Mengapa dia suka mengekori ku dan sekarang mentertawakan aku pula? Apa yang dia mahu dari ku? Terasa menyampah pula aku melihat dia ketawa.
“Saya nak balik. Saya malas nak layan abang!” Aku memutuskan untuk pulang sahaja kerana aku muak untuk melayan jenakanya yang amat tidak kelakar di pendengaran ku ini.
“Abang nak ajak Rina keluar dengan abang malam ni, boleh tak?” Adam Zaffran sempat memberanikan dirinya melontarkan keinginannya sebelum aku melangkah lebih jauh lagi.
Kali ini aku cuba sedaya upaya untuk mempamirkan keikhlasan dalam senyuman ku. Aku teringin sekali untuk mengenakannya yang memandang ku dengan pandangan mengharap.
Keluar dengannya? Tidak! Ingatan ku masih utuh dengan peristiwa bersama Jeremy baru-baru ini. Kerana menyambut pelawaan yang kononnya ikhlas itulah aku jadi begitu. Apakah aku mahu mengulangi sejarah yang sama? Sama sekali tidak dengan lelaki yang tidak aku kenali ini. “Maaf, saya tak suka lelaki dan saya tak keluar dengan lelaki..” ujar ku cukup bersahaja agar lelaki itu sakit hati dengan lagak ku.
Adam Zaffran mendekati ku yang berdiri dua tiga langkah jauh darinya itu. “Dah banyak kali abang dengar Rina kata Rina tak suka lelaki. Sampai sekarang abang masih tak dapat jawapannya. Kenapa macam tu, Rina?”
“Abang tanya kenapa saya tak suka lelaki? Oh! Sebab saya ni lesbian..” dengan semakin selamba aku mengucapkannya. Alasan yang sama yang aku gunakan dengan lelaki-lelaki lain. Tanpa sebarang rasa malu dan segan aku mengakui hakikat itu. Malah ku selitkan sedikit kebanggaan di atas pengakuan itu. Semua itu kerana mahu menyakitkan hatinya. Agar dia berputus asa mendekati ku. 
Wajah Adam Zaffran serta merta berubah. “Lesbian?” Adam Zaffran menyebut semula perkataan itu namun agak kelat nadanya. Dia bagaikan cuba untuk menolak hakikat itu. Kerdipan matanya mengecil memandang ku bagaikan tidak percaya dengan apa yang aku akui.
Aku tersenyum menang. Hati ku bersorak suka dengan perubahan reaksi wajahnya itu. “Ya, lesbian. Tahu apa makna lesbian? Lesbian ni..”
“Ya! Perempuan yang menjalinkan hubungan dengan kaum sejenis macam kawan-kawan serumah Rina tu. Abang tahu!” dengan sedikit keras Adam Zaffran memintas kata-kata itu. Ada kelukaan dan kemarahan yang ku dengari dalam suaranya. Kami berpandangan lama. Perasaan ku agak tidak aman dengan perubahan di wajahnya. Dia seperti hampa. Mengapa dia harus hampa?
“Kenapa?” lelaki itu menyoal ku perlahan. Dia semakin mendekati ku dan berdiri tegap di hadapan ku.
“Kenapa apa?” cuba ku kuatkan diri untuk bertanya biar pun kekukuhan hati sudah mula dikocak oleh kehadirannya.
Adam Zaffran membuang pandangan ke tepi seketika bagi melindungi reaksi wajahnya. Dia jadi kepayahan seketika untuk meluahkan kata-kata. Hanya rengkungnya sahaja yang bergerak bagaikan mahu berkata sesuatu.
“Abang nak tahu kenapa Rina benci lelaki? Kenapa memilih untuk jadi seperti ini? Kenapa berkawan dengan orang yang menentang fitrah asal kejadian mereka? Jalan yang Rina lalui ini salah. Tengoklah cara Rina berpakaian selama ini. Terbuka sana sini. Bahaya kalau Rina terus berpakaian macam tu. Orang lain tengok pun tak selesa kerana tubuh wanita adalah pemangkin nafsu lelaki. Memilih untuk menjadi model cat walk tak salah tapi memaparkan sebahagian daripada tubuh untuk tontonan lelaki itu yang salah. Perempuan wajib menutup aurat. Perempuan tak boleh berlagak berpelukan mesra dengan model lelaki yang bukan muhrim di atas pentas peragaan. Itu berdosa besar. Sekarang ni abang dapat tahu yang Rina ni lesbian pula. Ini semua salah, Rina. Bertaubatlah sebelum ALLAH tarik semula nyawa di badan,” akhirnya terluah juga bicaranya itu diakhir penantian ku. Tidak keterlaluan jika aku andaikan suaranya seperti kecewa dengan pengakuan ku itu.
“Perlu ke saya jawab semua tu?”
“Memang takde hukum yang mengatakan wajib Rina menjawab kata-kata abang ni tapi abang nak tahu sebabnya mengapa Rina memilih untuk jadi begini. Hidup Rina takde arah!” tekan Adam Zaffran tidak berpuas hati dengan jawapan ku.
“Takde apa yang menarik untuk diceritakan tentang hidup saya yang tak berpedoman ni. Hakikatnya saya memang tak suka lelaki dan saya lesbian. Memang saya bergaul dengan ramai lelaki di dalam dunia kerja saya tapi itu semua plastik! Saya memang perempuan keji kerana kerja saya sehari-hari mempertontonkan tubuh badan saya di atas pentas untuk mata-mata asing. Itu aja yang perlu abang tahu..” aku enggan menuruti kehendaknya. Bagi ku tiada kewajipan untuk aku melunaskan kehendaknya itu.
“Oh! Jadi ini memang naluri semula jadilah? Memilih untuk hidup macam perempuan barat ni adalah naluri Rina, kehendak semula jadi Rina? Seronok ke?” dia menyoal ku lagi. Ada sedikit kesinisan dalam suaranya dan yang sedikit itulah mampu menghidupkan rasa benci ku kepadanya.
“Ya! Memang naluri semula jadi saya sukakan kaum sejenis dan hidup macam perempuan barat yang terdedah sana sini. Ada masalah dengan abang ke?” aku dengan berani mencabarnya.
Adam Zaffran hanya diam. Namun aku sudah mengesan kemarahan di dalam matanya dengan sikap biadap ku kepadanya. Namun dia punya cara untuk mengalahkan aku. Menunjukkan kemarahan secara berhadapan bukanlah dirinya sebaliknya matanya merenung ke dalam mata ku agak lama dan cukup dalam sehingga aku sedar perasaan ku mulai berkocak. Dada ku berdegup kencang tanpa dapat dikawal rentaknya. Ada suara yang menyeru agar aku menjauhkan diri segera. Namun itu bukanlah ketakutan yang sering aku alami. Bukan juga fobia kepada kaum lelaki. Peliknya aku tidak pernah berasa takut kepadanya selama kami saling berbalah begini. Tetapi perasaan itu sudah membuatkan aku tidak tentu arah dan aku tidak mahu dia mengesannya. Aku yang mahu mencabarnya kini aku pula yang dicabar diri ku sendiri.
“Saya nak balik!” aku lantas berundur untuk menjauhinya.
“Kenapa, Rina? Tolong jawab soalan abang tadi..” Adam Zaffran melaung kepada ku apabila aku sudah menjauhinya. “Kenapa Rina benci lelaki? Abang pun lelaki, Rina. Apa salah abang?”
Soalan yang kedengaran lagi itu juga tidak ku layan sebaliknya aku melajukan langkah kaki ku.
“Rina...” dia melaung lagi. “Jangan jadi seperti umat di zaman Nabi Luth, Rina. Mereka ditimpa bencana kerana perbuatan keji itu..” laung Adam Zaffran kepada ku.
Aku hanya memandang sekilas sahaja lelaki itu. Langkah kaki terus ku atur walaupun aku sedar dia masih setia bediri di situ menagih jawapan ku. Apa yang pernah terjadi di dalam hidup ku biarlah aku sahaja yang tahu. Aku tiada sebab untuk bercerita dengannya kerana aku tidak pernah memiliki biar sedikit pun kepercayaan kepada kaum lelaki termasuklah Adam Zaffran. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan