Khamis, 21 September 2017

ENGKAU KESUMATKU BAB 24

BAB 24
JIWA tidak tenang. Begitulah Aqmal. Malam itu ketika semua penghuni rumah itu sudah lena, dia masuk ke pejabat ayahnya. Kamar itu diselongkarnya. Mencari dokumen-dokumen yang penting. Dia tahu abahnya ada menyimpan satu peti besi di rak buku. Tetapi dia tidak tahu nombor kombinasinya.
Aqmal diam seketika. Berfikir nombor yang mungkin penting kepada abahnya. Dia hanya tahu tarikh pernikahan ayah dan emaknya. Tetapi setelah ditekan, peti besi itu tidak terbuka. Dia mencuba tarikh lahir ayahnya pula. Juga gagal.
“Cuba tarikh lahir Shamel,” ucap satu suara tiba-tiba. Aqmal menoleh.
“Mak... belum tidur?”
“Mak tak dapat tidur.” Maria mendekati anaknya setelah pintu kamar itu ditutupnya. Dia mendekati peti besi itu. Nombor tarikh lahir anak bongsunya ditekan. Dan pintu peti besi itu dapat dibuka.
“Mak tahu nombornya?”
“Mak agak aja. Sebab mak pernah ternampak abah kau tekan nombor 2000 pada hujung nombor tu. Jadi mak agak itu tarikh lahir Syamel.”
Aqmal hanya mengangguk.
“Mal nak semak akaun syarikat abah, mak.”
“Mak tahu. Tadi penghulu ada ingatkan mak. Harta abah segera dibahagikan. Jangan ada antara kita yang bertekak sebab harta.”
Aqmal mengangguk. “Abah tak pernah buat wasiat?”
Maria menggeleng lantas duduk di kerusi yang selalu diduduki suaminya itu. Aqmal mengeluarkan beberapa gumpalan wang tunai. Ketika urusan pengkebumian ayahnya siang tadi, semua wang digunakan dari poketnya dan bantuan orang ramai dek kerana kewangan rumah ini dikawal oleh ayahnya. Tidak tahu dimana ayahnya menyimpan wang tunai.
“Mak ambillah duit ni.”
Maria menggeleng perlahan tanpa memandang wang itu. “Kau ambillah, Mal. Dah banyak kau buat demi abah kau selama ni,” ucap Maria perlahan. Semua itu tiada erti baginya kini.
“Mak, Mal akan jaga mak baik-baik. Mak jangan sedih ya?”
Maria hanya diam. Kejutan ini sungguh tidak disangkanya. Namun dia perasan sehari dua ini Hamsan kerap mengadu penat. Dia lebih banyak berdiam. Tidak lagi suka marah-marah.
Aqmal menyelak beberapa dokumen penting. Dia terlihat beberapa akaun bank milik ayahnya, buku lejar dan beberapa geran tanah yang tidak pernah diketahuinya selama ini.
“Tanah di mana ni, mak?” tanya Aqmal sambil menunjukkan geran itu.
“Tanah Haji Jali. Abah kau beli salah satu tanah dia sebab Haji Jali nak duit untuk pergi Mekah dulu. Yang lain tu dia dapatkan dari pejabat tanah.”
“Abah tak pernah cerita pasal ni semua,” ujar Aqmal.
Maria hanya diam tanpa komen. Suaminya memang agak perahsia tentang itu semua. Agaknya bimbang ada yang merebutkan hartanya. Aqmal menyelak pula buku bank. Tertera simpanan yang selama ini jauh menyimpang dari kata abahnya yang kononnya dia tiada duit. Simpanan itu lebih dari mampu untuk membayar semula duit Lamia.
“Mak, Mal nak semua harta abah dibahagikan segera. Mal nak pulangkan hak Mia, mak.”
Maria hanya mengangguk. Begitulah sebaiknya. Tetapi semua itu memerlukan masa untuk diuruskan. Agak lama dua beranak itu menyelak segala harta yang dimiliki oleh Hamsan. Bagi Aqmal, dia tidak begitu tahu bagaimana untuk menyelesaikan semua ini mengikut hukum dan undang-undang.
“Esok kita panggil tok penghulu?” cadang Aqmal. Maria hanya mengangguk setuju.
“Mak, pergilah tidur. Mak nampak penat.”
“Entahlah, mal. Mak susah hati dengan segala macam masalah yang membelit keluarga kita selama ni. Mak harap kau dapat selesaikan hutang arwah abah dengan Mia. Carilah dia. Berikan semula hak dia supaya abah kau tak terbeban di sana,” ujar Maria perlahan.
“Mal akan usahakan, mak.”
Maria menghela nafas perlahan sebelum bangkit dari duduknya. Dia berlalu tanpa memandang Aqmal lagi. Allah sudah mengembalikan Aqmal ke dalam hidupnya. Sayangnya, Allah mengambil suami dari pangkuannya. Tiada apa yang mampu dilakukan selain dari reda dengan suratan ini.
Bersendirian di dalam bilik itu, Aqmal terus menyelak segala macam dokumen penting ayahnya. Abahnya rupanya memiliki tanah ladang sawit beberapa ekar di luar kampung ini. Buku lejar diselak satu persatu. Sehingga dia terlihat ada satu sampul surat di tengah buku itu. di dalam sampul itu terdapat dua kad. Salah satunya tertera nama sebuah syarikat guaman dan As-Salihin Trustee Berhad.
Aqmal tunduk memicit kepalanya sambil merenung kad itu. Kusut fikirannya. Sudahnya Aqmal bangkit setelah mengumpulkan semua dokumen itu. Fikirannya perlukan rehat.
Awal pagi itu, Haji Maarof datang berziarah ke rumah itu bersama imam kampung itu.
“Ada apa yang kamu nak minta tolong aku ni? Cakaplah. Apa yang aku mampu, aku tolong,” ujar Haji Maarof.  
“Mak saya baik-baik aja, tok. Tapi saya nak minta nasihat tok. Tapi saya harap hal ni dirahsiakan. Ini aib ayah saya.”
Dua lelaki itu segera mengangguk.
“Ayah saya berhutang dalam jumlah yang agak besar kepada isteri saya. Lamia... anak kepada arwah Husam. Saya mesti cairkan segera beberapa aset yang ayah saya ada untuk bayar semula hutang tu.”
“Hutang yang macam mana? Cuba cerita jelas-jelas,” ujar Haji Maarof.
“Pusaka dari arwah Husam.”
“Oh... aku yang uruskan tentang itu dulu. Hamsan dapat banyak duit pampasan sebab selain nama isteri dia, nama dia tertera sebagai waris terdekat. Sebab Rasyidah pun meninggal waktu tu, dialah yang dapat tuntut.” Haji Maarof terus menyampuk.
“Apa masalah sebenarnya?” tanya Imam Hambali pula.
“Ayah saya pemegang amanah bagi Lamia. Tetapi sehingga sekarang hak pusaka Lamia tidak diberikan.”
“Kalau ikut hukum, pusaka yang tak diberikan itu adalah hak si mati... maksudnya, masih hak Husam.”
“Itu setahu saya juga, pak imam. Jadi tentang pembahagian harta, saya sudah berbincang dengan adik-adik saya. Mereka mahu melantik seseorang sebagai pentadbir harta. Tetapi saya tak tahu macam mana nak selesaikan masalah pusaka arwah pak usu saya. Hal itu masih tergantung sehingga sekarang.”
“Ni masalah pusaka bertindihlah ni.”
Aqmal terus mengangguk.
“Kami pun tak tahulah macam mana nak nasihatkan macam mana kalau dah begitu. Kamu kena minta bantuan dari Amanah Raya kalau begini, Aqmal. Hal pusaka ni jangan dibuat main. Teruk kita nanti,” ucap Imam Hambali lantas disambut dengan anggukan dari penghulu.
“Saya ada jumpa kad ni dalam peti keselamatan abah semalam.” Aqmal memberikan kad itu kepada penghulu. Lelaki itu membaca kad itu seketika.
“Ini macam pemegang amanah? Kut abah kamu ada simpan wasiat di sini,” komen penghulu itu perlahan.
“Saya ada tanyakan pada mak saya. tapi mak saya tak pernah tahu tentang ini.”
“Eloklah kamu pergi tanya, Mal.”
Aqmal mengangguk semata. Dia tahu dia tidak punya pilihan lain selain dari itu.

JAM 10 pagi itu Aqmal membawa ibu dan adik-adiknya ke pejabat As-Salihin di Kuantan seperti yang telah diminta oleh salah seorang pegawai yang telah dihubunginya. Setelah ditunjukkan kad itu, Aqmal dan Maria dibawa bertemu dengan seorang lelaki.
“Saya tak tahu pulak yang Hamsan dah meninggal. Kali terakhir saya jumpa dia, kira-kira setahun tahun dulu. Dia datang buat wasiat. Terkejut juga saya waktu kamu call tadi.”
“Abah ada buat wasiat?” tanya Aqmal serta merta.
“Ada. Saya semak dulu failnya ya?” ujar Encik Razali lembut.
Agak lama mereka menanti. Dada Aqmal berdebar. Maria hanya membisu menanti hal yang sebenarnya. Tidak lama kemudian lelaki itu kembali semula.
“Kalau tidak silap saya, arwah ada meninggalkan harta yang nilainya lebih dari dua juta,” ujar Encik Razali sambil meletakkan satu fail di atas meja. Kemudian fail itu dibuka di hadapan mereka.
“Ini wasiat yang telah dibuat oleh arwah. Kita semak wasiat ini dahulu sebelum kita teruskan kepada permohonan sijil faraid. Nak saya bacakan atau mahu baca sendiri?”
“Bacakanlah. Biar semua anak-anak saya dengar,” ujar Maria. Aqmal mengangguk setuju.
“Bismillahirrahmanirrahim...”
“Nama pewasiat Hamsan Bin Hamid. No kad pengenalan...”
Aqmal khusyuk mendengar satu persatu butiran diri pewasiat dan penerima wasiat yang telah didaftarkan oleh ayahnya. Tidak ketinggalan namanya disebutkan sebagai pentadbir harta gantian setelah nama ibunya.
“Saya nyatakan dulu, bahagian khas iaitu aset yang dikhaskan untuk pembayaran hutang. Ada sebahagian dari wang simpanan telah diamanahkan untuk urusan urusan jenazah. Sebanyak 630 ribu ringgit juga dikhaskan untuk membayar kepada Aqmal Amaluddin Bin Hamsan.”
Aqmal tersentak mendengar itu. “Kenapa saya?”
“Saya pernah tanya arwah... dia kata kamu tahu apa nak buat dengan duit itu. Kami diberikan amanah untuk memberikan wang ini segera sebelum kita memohon sijil Faraid. Kerana hutang mesti disegerakan untuk membayar. Bermakna wang ini bukanlah dari bahagian yang akan diberikan kepada benefisiari.”
Aqmal terdiam. Dia sudah dapat mengagak wang itu sebenarnya untuk siapa.   
“Keterangan aset... yang pertama, sebuah tanah juga rumah seluas 1.14 ekar yang terletak di alamat Lot 14 Kampung Cempaka, Temerloh. Maria Binti Ghani sebagai benefisiari atau penerima. Seterusnya...”
Aqmal diam. Tanpa sedar dia mengelamun tanpa mendengar apa yang diucapkan oleh Encik Razali.
Setelah selesai di pejabat As-Salihin Trustee Berhad, Aqmal terus memandu pulang. Masing-masing membisu di dalam kereta. Aqmal ralit berfikir. Tidak mengerti mengapa ayahnya tidak memberikan wang itu ketika masih hidup.
“Kenapa abang dapat duit 630 ribu tu, mak?” tanya Marissa tiba-tiba.
Maria menoleh kepada anak sulungnya. Aqmal sempat mengerling ke arah Marissa melalui cermin pandang belakang.
“Duit tu untuk Kak Mia. Bukan untuk abang,” jawab Aqmal perlahan.
“Kenapa abah bagi duit pada Kak Mia pulak?” tanya Syamel pula.
Aqmal menghela nafas perlahan. “Sebab duit tu pusaka dari arwah pak usu. Untuk Kak Mia. Abah adalah pemegang amanah.”

Marissa diam. Pandangan dihalakan ke luar. Kini dia sudah tahu apa sebabnya ayah dan abangnya bermusuhan selama ini!

5 ulasan:

  1. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (LuciaFernandaz finance@gmail.com)
    WhatsApp kami sekarang di: +2348111503569 untuk mendapatkan pinjaman anda hari ini

    BalasPadam
  2. Selamat hari setiap orang saya Puan Anabel. Saya ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan yang hebat kepada Lucia fernandaz Pinjaman Syarikat kerana menawarkan saya pinjaman untuk membeli rumah saya dengan kadar faedah yang rendah. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana memberi saya pinjaman ini. Rakan saya di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk tujuan yang berbeza Saya nasihat anda menghubungi Lucia Fernandaz Pinjaman Syarikat Kewangan untuk pinjaman bukannya jatuh ke tangan Scammers dalam talian. Saya gembira kerana hari ini kerana Syarikat Kewangan Loan fernandaz Cik Lucia. Jadi, jika anda ingin menghubungi mereka untuk pinjaman, sila hubungi mereka di: luciafernandazfinancial@gmail.com

    BalasPadam
  3. Tuan / Puan,
    Saya adalah pemberi pinjaman wang persendirian berdaftar. Kami memberi pinjaman untuk membantu orang, firma yang perlu mengemaskini status kewangan mereka di seluruh dunia, dengan kadar Faedah Tahunan yang sangat Minimal sebanyak 3% dalam jangka masa 1 hingga 10 tahun ke mana-mana bahagian dunia. Kami memberi pinjaman dalam lingkungan 5,000 hingga 1,000,000,000 USD Hanya untuk satu yuran, iaitu yuran pendaftaran sementara syarikat akan membayar semua yuran lain, Mana-mana syarikat pinjaman yang meminta untuk membeli dari satu yuran adalah penipuan dan kepayahan . Pinjaman kami juga diinsuranskan untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami. Orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591

    Isi Borang Permohonan Pinjaman di bawah
    Nama pertama. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    Nama tengah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Nama terakhir. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    Jumlah Diperlukan. . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    Tempoh pinjaman. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    pendapatan bulanan. . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    Alamat kediaman (bukan P.O Box). . . . . . .
    negara Residen. . . . . . . . . . . . . . . . ..
    Umur. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Status perkahwinan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
    Warganegara. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    Telefon rumah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Telefon bimbit. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...

    Sekiranya anda tidak berminat dan anda menerima plesae ini menerima permohonan maaf saya.

    Sila klik jawapan kepada e-mel ini dengan kad pengenalan diri anda yang diperlukan untuk Pemindahan pantas ini, Semua Balasan harus diteruskan
    E-mel: frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591
    Nama Kenalan: Dr frank ratu
    N / B:
    MEREKA TIDAK MUNGKIN TETAPI MASALAH MASALAH DAN KEWANGAN ANDA !!!
    S.L.I PLC Di Sini Untuk Menunjukkan Anda Cara Yang Lebih Baik Untuk Kebebasan Kewangan !!!
    Hubungi Kami Hari Ini !!!

    BalasPadam
  4. Halo Setiap Satu, Saya Puan zoey alvin Dari Amerika Syarikat, saya cepat-cepat ingin menggunakan medium ini untuk membuktikan kesaksian tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada seorang peminjam pinjaman Legit dan yang telah membantu saya dan membuat hidup saya beralih dari rumput kepada rahmat, daripada menjadi miskin kepada seorang wanita kaya dan berjaya yang kini boleh membanggakan kehidupan yang sihat dan kaya tanpa tekanan atau kesulitan kewangan. Selepas bertahun-tahun mencuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah scammed jumlah $ 17.214 saya menjadi begitu terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pinjaman sah pinjaman online yang tidak akan menambah kesakitan saya, maka saya memutuskan untuk menghubungi rakan saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman dalam talian, kami membincangkan mengenai isu ini dan kepada kesimpulan kami dia memberitahu saya tentang seorang lelaki bernama frank queens yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif fran queens Syarikat Pinjaman Jadi saya memohon sejumlah pinjaman (350.000.00 USD) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan yang dibuat mengenai pemindahan pinjaman dan dalam tempoh kurang dari dua (3) hari pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya jadi saya ingin memberi nasihat kepada sesiapa Keperluan pinjaman untuk menghubungi beliau dengan cepat melalui (frankqueens64@gmail.com atau whatsapp +254751770591) saya berdoa agar Tuhan menambahkan lebih banyak berkat kepada kehidupannya dan kepada semua orang di sekelilingnya jika anda berminat anda boleh menghubunginya.

    BalasPadam
  5. Pencari pinjaman yang dihormati

    Tawaran pinjaman segera pada kadar 1%

    Adakah anda mencari pinjaman tahun baru, pinjaman peribadi, gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal risiko, dan sebagainya ... Anda berada di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 1% dan kami juga memberikan pinjaman cepat kepada pelanggan kami. Kami juga mampu memberi pinjaman yang anda perlukan. Hubungi kami melalui e-mel:
    [adoifloans@gmail.com]


    ************************
    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    ************************

    nama:
    Negara:
    Jumlah Pinjaman:
    Tempoh:
    Kenalan telefon:
    Pendapatan bulanan:
    Pendudukan:



    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
    Menunggu tindak balas pantas anda.
    ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

    [adoifloans@gmail.com]
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    salam dari

    Adoif pinjaman.

    BalasPadam